SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-TPPZ-W_pNadGen4EIQ6
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pomoc społeczna i socjoterapia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych.

Wymagania wstępne

Poradoznawstwo, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna.

Zakres tematyczny

Wykłady

Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery – koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne – orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery – podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery.

Ćwiczenia

Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, „akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe – metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie pracy kontrolnej – krytycznej analizy tygodnia pracy doradcy zawodowego w wybranej instytucji poradnictwa zawodowego w formie pisemnej.

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu będzie wypadkowa ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
  2. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
  3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
  4. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
  5. Herr E.L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Szumigraj M., Poradnictwo kariery, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 17:36)