SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacyjność w pomocy społecznej |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-IwPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pomoc społeczna i socjoterapia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie i inspirowanie innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej, pobudzanie kreatywności i elastyczności studenta w pracy z podopiecznymi
brak
1. Źródła, typy i rodzaje innowacji w pomocy społecznej. Innowacje rzeczywiste i pozorne. Innowacja jako proces. Innowacja i innowacyjność.
2. Idee mieszczące się w koncepcji innowacyjności w pomocy społecznej: jakość przestrzeni, współdziałanie ze światami nieformalnymi, koncentracja na możliwościach i zasobach, podążanie za zmianami świata, lokalni liderzy, uwzględnianie alternatywnych ról wychowawców i opiekunów, korzystanie z dobrodziejstw (psycho)terapii, inwestowanie w wysoką jakość kształcenia kadr, itd.
3. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach jako przykład innowacji w idei pomocy społecznej.
4. Innowacyjne rozwiązana w obliczu wybranych problemów społecznych: bezdomności (sopocki projekt „Rodzina Bliżej Siebie”), niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży (Stowarzyszenie SIEMACHA), wykluczania terenów wiejskich (projekt „Przyjechała Świetlica” OPS w Janikowie), resocjalizacji młodzieży uzależnionej od narkotyków ( WOTUW Toruń).
5. Idee vs realia innowacyjności w pomocy społecznej
Innowacyjność w tworzeniu projektów działań dla pomocy społecznej
Wykład, analiza przypadku, przygotowanie projektów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy kontrolnej omawiającej innowację w zakresie pracy społecznej w Polsce lub zagranicą. Ocena z pracy jest oceną z wykładu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zespołowe opracowanie innowacyjnego projektu działań z zakresu pomocy społecznej. Ocena projektu jest oceną z ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń
1. Kwaśnicki W., Innowacje społeczne - nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka?, (w:) Chimiak G., Kościański A. (red.), Innowacyjność a samoorganizacja społeczna
2. Dębska- Cenian A., Gdyński model profilaktyki bezdomności jako przejaw innowacyjności w pomocy społecznej
3. Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych
4. Miś L., Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach i jej realizacja w USA, Europie i Polsce
1. Olejniczuk-Merta A., Innowacje społeczne, (w:) Konsumpcja i Rozwój, nr 1, 2013
2. Szczepkowski J., terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.
3. Taipale I., 100 fińskich innowacji społecznych
4. Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 21:36)