SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika ogólna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-PEDO-C_pNadGenUTSNU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.
brak
Wykłady
Pedagogika ogólna a pozostałe subdyscypliny pedagogiczne (pogranicza dyscyplin naukowych). Pedagogika jako nauka antropologiczna i humanistyczna. Naukowy status pedagogiki ogólnej. Pedagogika ogólna a przemiany cywilizacyjne. Wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Wieloaspektowość podstawowych pojęć pedagogicznych. Studia nad językiem pedagogiki. Naukoznawcze i metodologiczne przesłanki ujmujące współczesne myślenie o pedagogice ogólnej.
Ćwiczenia
Cechy pedagogiki jako nauki. Pedagogika na tle zmian zachodzących w społeczeństwie. Pedagogie wychowania. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną. Pedagogika a nauki o wychowaniu.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – metody podające, dyskusja moderowana
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Forma zaliczenia wykładów: egzamin. Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.
Ćwiczenia
Wiedza zostanie sprawdzona w formie prac sprawdzających – kartkówek. Przewiduje się przeprowadzenie trzech piętnastominutowych kartkówek nawiązujących do zagadnień omawianych na ćwiczeniach. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym. Każda kartkówka może zostać oceniona maksymalnie na 6 pkt. Warunkiem zaliczenia kartkówki jest zdobycie minimum 3,5 pkt. Całkowita ilość punktów możliwa do uzyskania wynosi 18.
Ocena końcowa
Ocena końcowa: bdb 18-16 punktów; db 15-13 punktów; dst 12-10,5 punktów.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 16:26)