SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-WPSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach społecznych. Celem jest również zapoznanie ze standardami prowadzenia działalności interwencyjnej oraz różnymi jej wymiarami.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
  • Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
  • Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
  • Jednostka w stanie kryzysu charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej, intelektualnej i sfery postaw
  • Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu
  • Ocena stanu faktycznego osoby i sytuacji (weryfikacja narracji)
  • Przygotowanie pism procesowych, pism wszczynających procedury prawne
  • Bezpieczeństwo osoby podejmującej interwencję

Metody kształcenia

Wykład, Studium przypadku, Praca w grupach, Analiza dokumentów, Prezentacja audiowizualna, Dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie w teście minimum 60% poprawnych odpowiedzi

Zaliczenie ćwiczeń: ocena poziomu  przygotowania wybranych zagadnień na zajęcia oraz wypowiedzi w toku dyskusji.

Ocena końcowa:  średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć  (ćwiczeń i wykładu)

Literatura podstawowa

  1. Badura, Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice1999 r.
  2. Greenstone J.L., LevitonS.C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2006
  3. James R K., GillilandB.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2006
  4. Zagrożenia życia rodzinnego, red. G. Poraj, J. Rostowski, Łódź  2003 .
  5. AMES Richard K., GILLIAND Burl E : Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. - Warszawa : PARPA, 2006. - S. 569-618: Przemoc na terenie instytucji
  6. LIPCZYŃSKI Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
  7. NASIŁOWSKA-BARUD Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo podawana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-07-2016 22:36)