Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Tatiana Maciejewska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy arteterapeutycznej.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, rozwojowejoraz z zakresu terapii.
Zakres tematyczny
Teoretyczne podstawy arteterapii. Terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki (choreoterapia, drama, socjodrama, plastykoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, filmoterapia).
Znaczenie oddziaływanie przez sztukę w procesie kształtowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego jednostki. Funkcje arteterapii (rekreacyjna, edukacyjna, korekcyjna, diagnostyczna, ekspresyjna). Stan wiedzy pedagogiczno-psychologicznej na temat terapeutycznego oddziaływania sztuki. Twórczość amatorska, a zdrowie i równowaga psychiczna. Budowanie samoakceptacji w procesie twórczego poszukiwania i tworzenia. Arteterapia w Polsce i na Świecie.
Metody kształcenia
Dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, działania arteterapeutyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena przygotowania przydzielonych tematów problemowych i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach.
Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Literatura podstawowa
GłowackaElżbieta, Artediagnoza : psychologiczna specyfika twórczości plastycznej dzieci neurotycznych, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006
KwiatkowskaEwa Grażyna, Arteterapia , Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 1991
GilroyAndrea, Arteterapia : badania i praktyka , Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2009
Siemież Małgorzata, Siemież Tomasz (red.), Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2008
Karolak Wiesław, Kaczorowska Barbara (red.), Arteterapia w medycynie i edukacji, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. - Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2008
KoniecznaEwelina J, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków : Impuls, 2004
KoziełłoDanuta, Taniec i psychoterapia, Poznań : KMK Promotions, 2002
Literatura uzupełniająca
Handford Olga, Karolak Wiesław, Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2007
Knapik Mirosława (red.), Dziecko i sztuka : recepcja, edukacja, wsparcie, terapia, Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003
Limont Wiesława, Didkowska Bernadeta (red.), Edukacja artystyczna a metafora, Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008
Arciszewska – Binnebesel A., ARTEterapia. Szczęśliwy świat tworzenia , Toruń 2003.
Buchalter S.I., Terapia sztuką, Zysk i S-ka, Poznań 2006.
Jąder M. Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Impuls, Kraków 2007.
Kaduson H., Schaefer Ch., Zabawa w psychoterapii, Gdańsk 2005.
Oster G.D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 15:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.