Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
4
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z przestrzenią kontaktu społecznego w wymiarze kompetencji, które warunkują jakość tego kontaktu. Celem jest wskazanie i trening takich kompetencji relacyjnych, dzięki którym można uzyskiwać optymalne relacje społeczne. Celem jest wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze terapeutycznym i resocjalizacyjnym.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu podstaw psychologii
Zakres tematyczny
Podstawowe narzędzia relacyjne w przestrzeni kontaktu społecznego: kanony poprawnego, relacyjnego poziomu komunikacji społecznej, kontekst sytuacyjny jako czynnik warunkujący przyjęcie kanonu zachowania i komunikacji.
Zaawansowane narzędzia relacyjne: autodiagnoza stylu relacyjnego w wymiarze partnerstwa, trenerstwa, kumplostwa i tresury. Modele relacyjnego, motywacyjnego korygowania nieakceptowalnych zachowań (model feedbackowy, model konsultatywny, model ultymatywny).
Narzędzia relacyjne na trudne sytuacje społeczne: model reagowania na agresje werbalną, model radzenia sobie z presją, model komunikowania złejinformacji
Metody kształcenia
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym, trening z wykorzystaniem zapisu video.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria
Zaliczenie będzie składało się z dwóch części. Pierwszej kolokwium sprawdzającego znajomość modeli relacyjnych w kontakcie społecznym (test którego zaliczenie daje możliwość przystąpienia do zaliczenia praktycznego – na teście trzeba wykazać się 100% znajomością modeli relacyjnych)
Część druga – praktyczna będzie poległa na dobraniu i zastosowaniu modelu relacyjnego adekwatnie do kontekstu sytuacji (udział w symulowanej sytuacji społecznej)
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
Literatura podstawowa
HAMER Hanna : Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli. - Warszawa : Wydawnictwo "Veda", 1999
HESZEN Irena, SĘK Helena : Psychologia zdrowia. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
JACHNIS Anna : Psychologia organizacji : kluczowe zagadnienia. - Warszawa : Wydawnictwo "Difin", 2008.: Zachowania prospołeczne, kooperacja i konflikt w organizacji - S. 175-199
KIJOWSKA Iwona : Syndrom wypalenia zawodowego u nauczycieli a ich kompetencje społeczne // W: Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia : zagrożenia i wyzwania. T. 1 / red. nauk. Mieczysław Plopa. - Elbląg : Wydawnictwo Śląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej, 2005. - S. 301-314
MAJEWSKA-OPIEŁKA Iwona : Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. - Warszawa : Wydawnictwo "Medium", 1998. - S. 149-169 : Znajomość ludzi
MYERS David : Psychologia społeczna. - Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2007
PRYSAK Dorota : Sylwetka terapeuty w domu pomocy społecznej // W: Kompetencje pedagoga specjalnego : aktualne wyzwania teorii i praktyki / red. Zofia Palak, Anna Bujnowska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. - S. 226-231
ZAWISZA-MASŁYK Ewa : Zachowania ryzykowne a kompetencje społeczne młodzieży gimnazjalnej // W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży : materiały z konferencji z okazji setnej rocznicy urodzin i dwudziestej piątej rocznicy śmierci profesora Jana Konopnickiego / red. Władysław Kubik, Bronisław Urban. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2005. - S. 261-276
Czasopisma
BIEŃKOWSKA Agnieszka : Bez kompetencji społecznych ani rusz! // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 4, s. 99-104 Istota kompetencji społecznych. Nauka kompetencji społecznych poprzez trening społeczny.
TANOWSKA Bożena : O rozwijaniu kompetencji społecznych // Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze. - 2007, nr 4, s. 35-37
TARACHA Marta : Kompetencje osobiste // Remedium. - 2001, nr 7/8, s. 44-45
Kompetencje emocjonalne społeczne. Samoregulacja.
TARACHA Marta : Kompetencje społeczne // Remedium. - 2001, nr 12, s. 20-21
Dotyczy m.in. zdolności empatycznych u dzieci.
URBAŃSKI-KORŻ Ryszard : Kompetencje społeczne dorosłych : próba analizy kategorialnej // Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja. - 1999, nr 2, s. 79-84
ZAWISZA-MASŁYK Ewa : "Generacja Y" czy "Pokolenie JP 2" : o potrzebie kształtowania kompetencji społecznych młodzieży // Opieka, Wychowanie, Terapia. - 2005, nr 3/4, s. 5-9
ZNAJMIECKA-SIKORA Marta : Menedżerem być? // Bliżej Przedszkola. - 2009, nr 2, s. 54-56
Kwalifikacje i kompetencje (emocjonalne i społeczne) dyrektora placówki oświatowej - menedżera.
ŻUKIEWICZ Arkadiusz : Kompetencje społeczne i relacje międzyludzkie w przestrzeni życia codziennego // Praca Socjalna. - 2009, [nr 4], s. [3]-17
Literatura uzupełniająca
Podawana na bieżąco przez prowadzącego
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 10:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.