SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Europa w XX-XXI wieku |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HP-E20/4-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie ukazać dzieje najnowsze kontynentu europejskiego w ujęciu holistycznym. W ramach zajęć poruszone zostaną zagadnienia związane zarówno z historią polityczną, społeczną, kulturalną, jak i historią życia codziennego w Europie. Ponadto celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z kluczowymi procesami i wydarzeniami tyczącymi się kontynentu europejskiego, jak: I wojna światowa, II wojna światowa, dzieje podzielonej Europy w okresie „zimnej wojny”, integracja europejska oraz ogólnymi procesami jak urbanizacja, czy industrializacja kontynentu. Po ukończeniu kursu student powinien rozumieć wzajemne oddziaływanie wydarzeń na siebie w ramach kontynentu europejskiego oraz dostrzegać wzajemne zależności między procesami mającymi miejsce w danych krajach, należących do tego samego kręgu cywilizacyjnego.
Brak.
wykład:
1) Znaczenie pierwszej wojny światowej dla nowego ładu europejskiego. 2) Funkcjonowanie ładu wersalskiego w Europie w latach 1919-1929. 3) Wielki kryzys ekonomiczny i jego wpływ na mapę polityczną Europy. 4) Wojna domowa w Hiszpanii w latach 1936-1939 jako preludium do wielkiego konfliktu. 5) Ukształtowanie się osi Berlin-Rzym-Tokio i przyczyny wybuchu II wojny światowej. 6) Budowa pierwszego mocarstwo socjalistycznego – dzieje Rosji od 1917 r. do 1945 r. 7) Wybuch i przebieg II wojny światowej na kontynencie europejskim. 8) Zimna wojna w Europie (I i II kryzys berliński, interwencja radziecka na Węgrzech, zastosowanie doktryny Breżniewa w CSRS). 9) Podzielone Niemcy w latach 1949-1989. Trudne współistnienie. 10) Europa Zachodnie po II wojnie światowej – historia postępującej integracji (Francja, Wielka Brytania, Włochy, kraje Beneluxu). 11) Kraje „demokracji ludowej” – ideologia a rzeczywistość. 12) Proces helsiński i postępujące odprężenie na linii Wschód-Zachód. 13) Rozpad obozu państw socjalistycznych i koniec zimniej wojny w Europie. 14) Wojna domowa w Jugosławii. 15) Powstanie i ekspansja Unii Europejskiej.
ćwiczenia:
1) Paryska konferencja pokojowa – geneza, obrady i postanowienia dotyczące Europy. 2) Powstanie i działalność Ligi Narodów na kontynencie europejskim. 3) Uzyskanie niepodległości przez Polskę, Czechosłowację, Królestwo SHS i inne kraje europejskie. 4) Sprawa niemiecka po I wojnie światowej. Wielki kryzys gospodarczy 1929-1933. 5) Stosunki społeczne, polityczne i gospodarcze w Europie międzywojennej. Wojna domowa w Hiszpanii. 6) Rewizja porządku wersalskiego przez III Rzeszę, kształtowanie się osi Berlin-Tokio-Rzym. 7) Kształtowanie się Wielkiej Koalicji w II wojnie światowej. 8) Następstwa II wojny światowej. 9) Definicja geneza „zimnej wojny”. Wpływ Związku Radzieckiego na kształtowanie się powojennego porządku ustrojowego w Europie środkowo-wschodniej. 10) Integracja kontynentu europejskiego. Problem niemiecki po II wojnie światowej. 11) Kraje realnego socjalizmu, praska wiosna 1968 roku, interwencja wojsk Układu Warszawskiego, doktryna Breżniewa. 12) Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, „proces helsiński” i jego następstwa. 13) Jesień Ludów, rozkład „obozu państw socjalistycznych” i rozpad ZSRR. 14) Dzieje konfliktu na Bałkanach. 15) Utworzenie Unii Europejskiej i postępująca integracja z postkomunistycznymi państwami.
wykład: wykład nauczający, wykład konwersatoryjny
ćwiczenia: rozmowa nauczająca; praca w grupach, metoda opisowa, przedstawienie referatu lub prezentacji
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykład: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na wykładach.
ćwiczenia: uzyskanie minimum 8 pkt. (ocena dostateczna), 12 pkt. (ocena dobra), 16 pkt. (ocena bardzo dobra) za aktywny udział w zajęciach, polegający na uczestnictwie w dyskusji (1-5 pkt.), przygotowaniu referatu (1-2 pkt.), zaliczeniu w ramach konsultacji 2 lektur z wykazu literatury uzupełniającej (4 pkt.) oraz zaliczeniu pisemnego kolokwium (1-5 pkt.). W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji.
Zmodyfikowane przez dr Hanna Kurowska (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 12:14)