SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-ETY-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę z zakresu teoretycznych podstaw etyki oraz praktycznych zastosowań w praktyce życiowej. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią etyczną i rozstrzygania najczęściej spotykanych dylematów moralnych
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z propedeutyki filozofii oraz zakresu historii filozofii a także operować podstawową terminologią filozoficzną
Kulturowe i historyczne zróżnicowanie moralności. Biologiczne i społeczne determinanty moralności Etyka jako dyscyplina naukowa. Podstawowe kategorie, systemy i kierunki etyczne. Etyka opisowa. Psychologia moralności. Rozwój moralny. Etyka normatywna. Świat wartości. Internalizacja wartości moralnych. Metaetyka. Granice dyskursu moralnego. Zarys dziejów etyki. Etyka współczesna. Kodeksy moralne. Kryzys moralny. Problemy moralne współczesnego świata
Wykład: wykład tekstu przewodniego, wykład problemowy
Ćwiczenia: praca z dokumentami źródłowymi, symulacja, metoda przypadków, praca w grupach
Konwersatorium: dyskusja panelowa, metoda problemowa, symulacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z testu oraz przyjęcie zespołowo wykonanego projektu. Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (75%) oraz aktywność na zajęciach (25%).
1. V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
2. Filozofia moralności II. Wina kara wybaczanie, wybór: J. Hołówka, Aletheia, Warszawa 2007.
3. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, PWN, Warszawa 1995.
4. M. Ossowska, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, PWN, Warszawa 1986.
5. T. Ślipko, Historia etyki w zarysie, Kraków 2010.
6. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 17:18)