SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli socjologicznej II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli socjologicznej II
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-HMS2-W_pNadGen6XUNA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wątkami z zakresu problematyki społecznej poruszanymi w myśli filozofów społecznych i socjologów XIX i XX w.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs z przedmiotu historia myśli socjologicznej I (HMS I).

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Psychologizm i jego odmiany.
  2. Socjologizm – E. Durkheim.
  3. Socjologia formalna: G. Simmel, L. von Tonnies.
  4. Socjologia rozumiejąca M. Webera.
  5. Historyzm w socjologii. Koncepcje W. Dilthey’a i H. Rickerta.
  6. Główne nurty socjologii amerykańskiej. Pragmatyzm społeczny: J. Dewey, Ch. H. Cooley, W. Thomas, G. H. Mead.
  7. Szkoła Chicagowska: socjologia miasta.
  8. Kierunki antropologiczne w socjologii.
  9. Teoria kultury – B. Malinowski.
  10. odmiana socjologii humanistycznej – F. Znaniecki.

Zakres tematyczny ĆWICZEŃ:

  1. Psychologizm w naukach społecznych.
  2. Socjologizm .
  3. Maksa Webera propozycja uprawiania socjologii.
  4. Cooley i jego idee.
  5. Mead jako myśliciel społeczny.
  6. Społeczność lokalna w socjologii.
  7. Wkład myśli antropologicznej w socjologię.
  8. Kulturalizm F. Znanieckiego.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Zajęcia ćwiczeniowe: interpretacja przeczytanych treści i dyskusja na ich temat, praca w grupach nad opracowaniem poszczególnych zagadnień.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%) i pracy pisemnej (30%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2003.
  2. Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1969.

Literatura uzupełniająca

  1. Andreski S.,  Maxa Webera olśnienia i pomyłki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992.
  2. Dilthey W., O istocie filozofii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1987.
  3. Hałas E., Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles H. Cooley, George H Mead, Herbert Blumer., Wydawnictwo KUL, Lublin 1994.
  4. Hałas E., Znaczenia i wartości społeczne. O socjologii Floriana Znanieckiego, Wydawnictwo KUL, Lublin 1991.
  5. Kuderowicz Z., Dilthey, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa. 1967.
  6. Mead G. H., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1975.
  7. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2003.
  8. Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek - kultura - osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kultury, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1991.
  9. Paluch A.K., Mistrzowie antropologii społecznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1991.
  10. Simmel G., Socjologia, Wydawnictwo Wydawnictwo PWN, Warszawa 1975.
  11. Szacki J., Znaniecki,Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1986.
  12. Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo Wydawnictwo Test, Lublin 1994.
  13. Weber M., Szkice z socjologii religii, Wydawnictwo KiW, Warszawa 1984.
  14. Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1988.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 10:37)