SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 15.0-WP-SOCP-SME-C_pNadGenW24Q8
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz  współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowej problematyki z zakresu komunikowania, student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii.

Zakres tematyczny

  1. Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania, organizacja, charakterystyka mediów publicznych.
  2. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
  3. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji.
  4. Historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce,  historia radia na świecie i w Polsce, historia TV na świecie i w Polsce , historia Internetu na świecie i w Polsce.
  5. Główne gatunki współczesnej telewizji : różnorodne typy seriali, reality show, telenowela, soup opera, teleturniej, talk show.
  6. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Metody kształcenia

Treści ujęte we  wszystkich punktach na ćwiczeniach realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi oraz treści z p. 1- 4 realizowane są jako praca w grupach, zaś treści z p. 5 realizowane są również za pomocą metody dyskusji. Treści z wybranych punktów  są również realizowane za pomocą analizy danych zastanych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Grupowo przygotowana prezentacja

Z historii wybranych mass mediów (kryterium stanowi m. in. umiejętność dotarcia i wykorzystania do historycznych źródeł).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Przygotowana grupowo praca pisemna – media publiczne w Polsce

dotyczącej analizy cech misyjności wybranej oferty nadawcy publicznego w Polsce (praca ma charakter grupowy).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Grupowo przygotowane prezentacje

Prezentacja dotycząca modelu komunikacji oraz cech gatunków telewizyjnych. (praca grupowa). Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen z prezentacji i pracy pisemnej.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena końcowa z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza „Aspra – Jr”, Warszawa 2001.
  2. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Wydawnictwo WUJ, Kraków 2008.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  4. Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Maternus Media, Tychy 2004.
  5. Castells M., Galaktyka Internetu, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2003.
  6. W. Godzic, Rozumieć telewizję, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2001.
  7.     Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  8. Briggs A., Burke P, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1.  Nowicki P., Co to jest telenowela, Oficyna Wydawnicza „Aspra – Jr”,  Warszawa 2006.
  2. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2001.
  3. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:28)