SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania terenowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania terenowe
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-BDTR-C_pNadGen7NZEZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot polega na prowadzeniu badań z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik badań terenowych oraz technik pozyskiwania danych (wykorzystane metody zależą od tematu realizowanego w danym roku). Celem jest nabycie przez studenta doświadczenia w samodzielnym prowadzeniu socjologicznych badań terenowych z wykorzystaniem wiedzy metodologicznej i przy zachowaniu odpowiedniej postawy etycznej. Ideą przewodnią kursu jest wyposażenie studenta w podstawowe doświadczenie zawodowe badacza.

Wymagania wstępne

Zaliczony przedmiot „Przygotowanie do badań terenowych”.

Zakres tematyczny

Problematyka badań nie ma charakteru stałego. Zakres jest wyznaczany przez poszczególne osoby prowadzące zajęcia i jest związany z ich specjalnością naukową.

Metody kształcenia

Sposób realizacji zajęć zależy w dużym stopniu od zakresu tematycznego przedmiotu. Najczęściej stosowane metody: pogadanka, metoda realizacji projektu badawczego, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Realizacja w terenie projektu badawczego i opracowanie raportu badawczego. Prezentacja raportu na zajęciach.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  raportu badawczego (80%) i jego prezentacji na zajęciach (20%)*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce,PWN, Warszawa 2003.
  2. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011.
  3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000.
  4. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007.
  5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

W zależności od obranego tematu badań.

Uwagi

Problematyka badań nie ma charakteru stałego.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:18)