SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne społeczeństwo polskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne społeczeństwo polskie
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WSP-W_pNadGen1BRJL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

To prezentacja i dyskusja nad najistotniejszymi problemami współczesnego społeczeństwa polskiego z uwzględnieniem różnych perspektyw oglądu i różnych źródeł danych; Przedmiotem analizy i dyskusji będzie przebieg i następstwa ekonomiczne, społeczne i kulturowe transformacji zapoczątkowanej w 1989 r., Zajęcia kończyć się będą pytaniem o perspektywy rozwoju społeczeństwa i kraju.

Wymagania wstępne

Student powinien znać podstawowe pojęcia socjologiczne i niektóre teorie socjologiczne; Student powinien znać i umieć korzystać z podstawowych źródeł wiedzy o życiu społecznym: roczniki statystyczne, wyniki badania opinii publicznej, raporty z badań.

Zakres tematyczny

1.    W poszukiwaniu portretu Polaków – autostereotypy, atuty i słabości Polaków, Polacy „idealni”, Polacy „realni”, zmiany w autoportrecie Polaków. 
2.    Polskie style życia – zdefiniowanie pojęcia stylu życia, analiza zróżnicowanych stylów życia Polaków, polska „miejskość”, polska „wiejskość”, styl życia współczesnej polskiej kobiety.
3.    Współczesna Polska rodzina – modele życia rodzinnego, współczesna polska matka, współczesny polski ojciec, nowe trendy w wychowaniu;.
4.    Indywidulana jakość życia Polaków - ogólny dobrostan psychiczny, zadowolenie z życia, obiektywne warunki życia a subiektywna jakość życia, teorie szczęścia, finanse osobiste i zaufanie do instytucji finansowych, zdrowie, strategie radzenia sobie z problemami i trudnościami, wsparcie społeczne.
5.    Obszary wykluczenia społecznego - ubóstwo, nierówności dochodowe, bezrobocie, dyskryminacja społeczna, rodzaje wykluczenia społecznego.
6.    Prezentacja przez studentów dyskursu prasowego na wybrany przez nich na początku zajęć temat;.
 

Metody kształcenia

Wykład: część z prezentacją slajdów (tabelarycznych wyników badań), wykład z prezentacją multimedialną (power-point);
Ćwiczenia: Treści zawarte w punktach 1-5 są pomocą w pracy z książką i dokumentami źródłowymi. Dodatkowo w trakcie każdych zajęć przewidziana jest dyskusja. Treści z punktu 3 realizowane są jako praca w grupach, zaś treści z punktów 4-5 realizowane są również za pomocą analizy danych zastanych. Treści zawarte w punkcie 6 realizowane są za pomocą pracy
 w grupie i prezentacji zebranego materiału. 
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1.    Ciżewska E., Filozofia publiczna Solidarności. Solidarność 1980-1981 z perspektywy republikańskiej tradycji politycznej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
2.    Chwalba A., Po 1989 roku, w: Polska na przestrzeni wieków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 
3.    Balcerowicz Leszek, 800 dni. Szok kontrolowany, zapisał Jerzy Baczyński, współpraca Jerzy Koźmiński, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1992.
4.    Jarosz M.( red.), Polska. Ale jaka?, Oficyna Naukowa, ISP PAN, Warszawa 2005.
5.    Krzemiński I., Raciborski J. (red.), Oswajanie wielkiej zmiany. Instytut Socjologii UW o polskiej transformacji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007.  
6.    Mariański J. (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Komitet Socjologii PAN, Kraków 2002.
7.    Mariański J.,  Smyczek L. (red.), Wartości, postawy i więzi moralne w zmieniającym się społeczeństwie, Wydawnictwo WAM, PTS, Kraków 2008. 
8.    Marody M. (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007. 
9.    Raciborski J. (red.), Elity rządowe III RP 1997-2004, Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2006. 
10.    Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo Polskie, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006. 
11.Giza-Poleszczuk A.., Małgorzata Sikorska, Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2013.
 

Literatura uzupełniająca

1.     Mucha J., Narkiewicz-Niedbalec E., Zielińska M (red.).,  Co nas Łączy, co nas dzieli?, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008. 
2.    Hirszowicz M., Skąd, ale dokąd. Społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007. 
3.    Gadomski W.,  Hartman J., Kowalska W., Krasnodębski Z. i inni, Jak uszlachetnić nasze Polski,  Wolność i Solidarność, Gdańsk 2010.
4.    Kochanowicz J., Marody M. (red.), Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2010; 
5.    Kochanowicz J.,  Mandes S., Marody M (red.)., Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
6.     Wesołowski W., Włodarek J. (red.), Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska – Europa – Świat , Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005. 
7.    Ordyński J., Szlajfer H., Nie bądźcie moimi sędziami. Rozmowy z Mieczysławem F. Rakowskim, Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2009. 
8.    Nisbett R.E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, „Smak Słowa”, Sopot 2009; 
9.    Skórzyński J., Rewolucja Okrągłego Stołu, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2009.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 10:39)