Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Egzamin
0
0
0
0
Egzamin
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Kurs podręcznikowy - Konwersatorium
60
4
36
2,4
Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Gramatyka praktyczna - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Konwersacje - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Sprawności zintegrowane - Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem modułu jest równomierne wykształcanie i pogłębianie czterech głównych kompetencji językowych: sprawności mówienia i słuchania oraz czytania i pisania. Studenci powinni świadomie i systematycznie doskonalić swoje możliwości komunikacyjne oraz lingwistyczne i nauczyć się konfrontować z różnego rodzaju tekstami i kontekstami z obszaru niemieckojęzycznego.
W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:
Kurs podręcznikowy
Gramatyka praktyczna
Konwersacje
Sprawności zintegrowane
Ćwiczenia z tekstem
CELE POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
KURS PODRĘCZNIKOWY
doskonalenie receptywnych i produktywnych sprawności językowych
poszerzanie i systematyzowanie zasobu słownictwa, poprawne zastosowanie struktur leksykalnych i gramatycznych języka docelowego w wypowiedziach ustnych i pisemnych
rozwijanie kompetencji oraz tożsamości interkulturowej
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
opanowanie teorii przerabianego materiału
umiejętne zastosowanie go w strukturach języka
opanowanie konstrukcji gramatycznych oraz ich automatyzacja
KONWERSACJE
kształtowanie w studentach umiejętności tworzenia swobodnych wypowiedzi ustnych połączonych z przedstawieniem argumentów przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywnego udziału w dyskusji, interakcji (tzw. reagowania językowego), parafrazowania, wyrażania własnych poglądów oraz ich obrony w dyskusji w ramach zagadnień realizowanych na poszczególnych latach studiów
opanowanie przez studentów niezbędnego do wypowiadania się na dany temat słownictwa związanego z zagadnieniami wchodzącymi w skład omawianych zagadnień jak i frazeologizmów
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
poszerzenie wiedzy oraz słownictwa poprzez analizę i komentarz różnych dokumentów autentycznych z zakresu cywilizacji i kultury społeczeństwa niemieckiego (literatura, telewizja, muzyka, prasa, internet);
opanowanie umiejętności budowania prezentacji zagadnienia lub artykułu; swobodnego wypowiadania się na dany temat, zabrania głosu w dyskusji;
praca nad fotografiami, artykułami prasowymi, reportażami radiowymi i telewizyjnymi, materiałami związanymi z gramatyką i kulturą w celu doskonalenia wypowiedzi ustnej i pisemnej;
zastosowanie w praktyce autentycznego aktu komunikacyjnego, obejmującego wszystkie cztery sprawności językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie;
przygotowanie do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Niemieckiego
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
wyćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy z tekstem źródłowym
doskonalenie umiejętności w zakresie prawidłowego rozumienia tekstu wyjściowego – zarówno pisanego, jak i mówionego oraz analizowanie ich
usprawnienie zdolności w pisemnym wypowiadaniu i komunikowaniu się, w konstruowaniu wywodów przyczynowo-skutkowych oraz argumentowaniu „za-przeciw” na podstawie przeczytanego/usłyszanego/zrozumianego tekstu.
Wymagania wstępne
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+.
Zakres tematyczny
KURS PODRĘCZNIKOWY
Treści z zakresu:
ogólnej kompetencji poznawczej ogniskujące się wokół aktualnych zagadnień i obszarów życia codziennego oraz tematów i rytuałów komunikacji międzyludzkiej,
aspektów polityczno-kulturowych i normatywno-ustawodawczych życia społecznego
wiedzy krajo- i kulturoznawczej rodzimego i docelowego obszaru językowego
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
strona bierna czasownika
parafrazy strony biernej
tryb przypuszczający
Konjunktiv II - zdania nierealne: życzeniowe, warunkowe, porównawcze, skutkowe
Konjunktiv I – tworzenie form do czasu teraźniejszego i przeszłego
mowa zależna
KONWERSACJE
Teksty i sytuacje komunikacyjne pomocne przy nabywaniu oraz doskonaleniu umiejętności tworzenia rozmaitych wypowiedzi ustnych począwszy od wyrażania opinii i poglądów poprzez umiejętność argumentowania oraz udziału w dyskusji dotyczącej zarówno sytuacji dnia codziennego w społeczeństwie, jak i w przypadku zjawisk i pojęć abstrakcyjnych lub dotyczących tzw. „kultury wysokiej”.
Tematyka zajęć dopasowana jest do potrzeb związanych z koniecznością nabywania poszczególnych umiejętności z zakresu komunikacji ustnej.
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
zawód i praca
nauka i technika
gospodarka
podróże
architektura /sztuka
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
kultura życia codziennego
tematyka polityczna
tematyka społeczna
Metody kształcenia
metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie,
metody praktyczne – ćwiczenia przedmiotowe,
metody problemowe – metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU
Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek z części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią ważoną: oceny z ćwiczeń stanowią każdorazowo po 10%, ocena z egzaminu - 50% oceny końcowej.
WARUNKI ZALICZENIA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
KURS PODRĘCZNIKOWY
Przygotowanie i aktywność słuchaczy w trakcie zajęć, progresja kompetencji językowych, zaliczenie pisemnych kolokwiów sprawdzających.
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium i testów.
KONWERSACJE
Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium, ocena przygotowanego ustnego wystąpienia.
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, testów oraz dostarczenie zadań domowych – prac pisemnych.
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium, testów oraz dostarczenie zadań domowych – prac pisemnych.
Literatura podstawowa
KURS PODRĘCZNIKOWY:
Daniels, A./Dengler, S., Mittelpunkt. Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene, Lehr- und Arbeitsbuch. London, Posen, Prag 2011.Pasewalck, S./ Neidlinger, D., AusBlick 3. Ismaning 2012.
Perlmann-Balme, M./Schwalb, S., em neu. Hauptkurs. Ismaning 2008.
Vorderwülbecke, A., Stufen international. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene und Jugendliche. Lehr- und Arbeitsbuch 2 und 3, Stuttgart 2003.
Zuchewicz, T./Adaszyński, Z., Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten B2. Zielona Góra/Góttingen 2009.
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Dreyer, Hilke; Schmidt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Max Hueber Verlag 2001.
Eppert, Franz: Grammatik lernen und verstehen. München 1988.
Hall, Karin; Scheiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Max Hueber Verlag 1995. Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch. Berlin 2002.
Duden: Die Grammatik. Herausgegeben von der Dudenredaktion. Mannheim. (7. Aufl.) 2005. Engel, Ulrich: Deutsche Grammatik. München 2004.
Götze, Weida; Hess-Lüttig, Erne: Grammatik der deutschen Sprache. Bertelsmann 1999. Kessel, Katja; Sandra Reimann: Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. Tübingen 2005.
Sommerfeldt, Karl-Ernst; Starke, Günter: Einführung in die Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen 1998.
KONWERSACJE
Armbruszt, Krisztina: Sprich mit! Hep Verlag 2013.
Dayum, Suzanne: 55 kommunikative Spiele: Deutsch als Fremdsprache. Klett 2012.
Koithan, Ute u.a.: Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Niveau B1+. Langenscheidt 2007.
Sander, Ilse u.a.: DaF Kompakt B1. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene. Klett 2011.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 1: Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. Langenscheidt 2002.
Wagner, Anna: Deutsch: sprechen ohne Probleme. Wagros 2003.
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
Bęza, Stanisław: Repetytorium języka niemieckiego, Warszawa 1998. Donath, Adolf: Wybór idiomów niemieckich, Warszawa 1997.
Dreyer, Hilke / Schmitt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. München 1999.
Hasenkamp, Günter: Leselandschaft 1, Unterrichtswerk für die Mittelstufe. Ismaning 2002.
Hasenkamp, Günter: Leselandschaft 2, Unterrichtswerk für die Mittelstufe. Ismaning 2002.
Schiemann, Endrik / Bölck, Martina: Hören – sprechen – richtig schreiben. Übungsprogramm zu Phonetik und Rechtschreibung für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart 2003.
+ aktualne artkuły prasowe
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Heinemann, Margot/Heinemann Wolfgang: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen 2002.
Scherner, Maximilian: Sprache als Text. Ansätze zu einer sprachwissenschaftlich begründeten Theorie des Textverstehens. Tübingen 1984.
Adamzik, Kirsten/Krause, Wolf-Dieter (red.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Tübingen 2005.
Zuchewicz, Tadeusz/Adaszyński Zbigniew: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten B2. Zielona Góra 2009.
Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M. 2003.
Literatura uzupełniająca
KURS PODRĘCZNIKOWY
wg bieżących potrzeb
GRAMATYKA PRAKTYCZNA
Duden: Die Grammatik. Herausgegeben von der Dudenredaktion. Mannheim. (7. Aufl.) 2005. Engel, Ulrich: Deutsche Grammatik. München 2004.
Götze, Weida; Hess-Lüttig, Erne: Grammatik der deutschen Sprache. Bertelsmann 1999. Kessel, Katja; Sandra Reimann: Basiswissen Deutsche Gegenwartssprache. Tübingen 2005.
Sommerfeldt, Karl-Ernst; Starke, Günter: Einführung in die Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen 1998.
KONWERSACJE
wg bieżących potrzeb/ każdorazowo ustalana przez prowadzącego
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE
Das Aussprachewörterbuch – Duden – Band 6, Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich 2005. Hirschfeld, Ursula / Stock, Eberhard / Krech, Eva-Maria / Anders, Lutz Christian: Deutsches Aussprachewörterbuch, 2009.
Morciniec, Norbert / Prędota, Stanisław: Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 2005.
+ materiały własne
ĆWICZENIA Z TEKSTEM
Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 1). Poznań 1995.
Rostek, Ewa Maria: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 2). Poznań 1995.
Van Eunen, Kees/Moreau, Jacques/de Nys, Filip/Wildenbeest, May: Lesebogen. Fiktionale Texte mit Aufgaben... Langenscheidt 1990.
Artykuły z prasy młodzieżowej, portali młodzieżowych oraz publicystycznych („Der Spiegel”, mitmischen.de, „Stern”). Nagrania/słuchowiska dla uczących się np. z www.dw.de.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-10-2016 15:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.