SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot społeczny- Antropologia kulturowa |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-FiPlP-AK-W-S15_pNadGenS95PR |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Cele szczegółowe przedmiotu obejmują: umiejętność rozpoznawania podstawowych wzorców i paradygmatów kultury w każdym typie kultury; umiejętność rozróżniania podstawowych metod antropologii kultury oraz ich stosowania w opisie poszczególnych elementów paradygmatu kultury; umiejętność wskazywania w otaczającej kulturze elementów charakterystycznych dla antropologii kultury i umiejętność racjonalizowania ich mechanizmów; umiejętność czytania różnych typów tekstów kultury w perspektywie antropologii kultury.
brak
Na zajęciach zostaną zaprezentowane rozmaite definicje kultury oraz zasadnicze elementy paradygmatu antropologicznego oglądu kultury: czas, przestrzeń, cielesność, tożsamość kulturowa, rodzina, związki społeczne, religia. Zaprezentowane zostaną potrzeby uprawiania antropologii kulturowej. Studenci zapoznają się z metodami współczesnej antropologii oraz poznają jej związki z etnologią XIX i XX wieczną. Zostaną zapoznani z wpływem języka na komunikację społeczną oraz z różnymi teoriami społeczeństwa. Zapoznają się ze współczesnymi teoriami tożsamości, osobowości i etniczności a także z antropologicznymi aspektami pojęć „płeć kulturowa”, „tożsamość polityczna”, „etniczność”, „inny” oraz „globalizacja” i „neokolonializm”. Zostaną im przedstawione mechanizmy powstawania grup społecznych oraz mechanizmy dbania o ład ekonomiczny. Ponadto omówione zostaną podstawowe typy kultury począwszy od kultury tradycyjnej przez rycerską i mieszczańską aż po masową i ponowoczesną. Zaprezentowane zostaną najważniejsze metodologie badające antropologię kultury począwszy od klasycznego ewolucjonizmu, poprzez szkołę francuską i brytyjską aż po koncepcje Victora Turnera, Clifforda Geertza oraz semiotyczną teorię Jurija Łotmana. Tematyką zajęć będą także antropologiczne aspekty badania religii oraz kulturowy wymiar walki o tożsamość społeczną, niezależność ekonomiczną i kulturowe przetrwanie.
Wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zdanie egzaminu
1.Eller J. D., Antropologia kulturowa, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.
2.Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.
10.Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998.
1.Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
2.Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000.
3.Barber B. R., Skonsumowani Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2008.
4.Cocchiara G., Dzieje folklorystyki w Europie, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1971.
5.Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001.
brak
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogdan Trocha (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 08:02)