SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego V |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-PN5 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Pisanie - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Konwersacje - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Ćwiczenia z tekstem - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem modułu "Praktyczna nauka języka niemieckiego V" jest doskonalenie sprawności językowych w zakresie mówienia, pisania, prawidłowego zrozumienia oraz analizy tekstów pisanych oraz słuchanych. W ramach zajęć duży nacisk kładziony jest na wzbogacaniu znajomości i stosowana aktywnego słownictwa, idiomatyki oraz struktur gramatycznych na poziomie zaawansowanym. Kurs ma ponadto na celu rozwijanie umiejętności dostosowania wyboru struktur gramatycznych oraz leksykalnych do wymaganego rejestru (stylistyka), tworzenia tekstów o charakterze argumentacyjnym i użytkowym, formułowania płynnych i poprawnych wypowiedzi w kontekście formalnym i nieformalnym, umiejętności wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów niezbędnych do pogłębiania znajomości języka niemieckiego, umiejętności interakcji językowych oraz stosowania skutecznych strategii komunikacyjnych.
Studenci w trakcie zajęć rozwijają ogólnie rozumianą świadomość językową oraz umiejętność samodzielnej pracy w procesie doskonalenia sprawności językowych.
Moduł "Praktyczna nauka języka niemieckiego V" obejmuje trzy bloki konwersatoryjne:
Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2.
Tematyka zajęć dotyczy ogólnych, aktualnych zagadnień i obszarów życia codziennego, aspektów życia społecznego, gospodarczego, politycznego,kulturalnego i naukowego, elementów wiedzy krajoznawczej rodzimego i niemieckojęzycznego obszaru językowego.
Ze względu na typ zajęć (konwesratoria) stosuje się różnorodne aktywizujące metody nauczania,aby dodatkowo wzbudzić w uczestnikach motywację do nauki. W ramach zajęć wykorzystywane są zróżnicowane metody i techniki pracy, adekwatne do celów i treści omawianych na zajęciach, takie jak np.: metoda komunikatywna, uwzględniająca autonomię uczenia się; metoda audio-wizualna; metoda pracy projektowej; zastosowanie różnych form socjalnych (indywidualna, parami, w grupach); ćwiczenia produkcyjne (np. odgrywanie ról, dyskusja, pogadanka, dialogi, wypowiedzi i prace pisemne); ćwiczenia leksykalno-gramatyczne; zastosowanie różnych technik pracy (np. praca z tekstem, praca z filmem, praca z obrazkiem itp.), analiza i interpretacja tekstów źródłowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich trzech bloków składających się na przedmiot "Praktyczna nauka języka niemeickiego V". Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek z części składowych skutkuje niezaliczeniem całego modułu.
PNJN Pisanie
Antos, G.; Krings, H. P. (Hrsg.). Textproduktion. Ein interdisziplinärer Forschungsüberblick. (= Konzepte der Sprach- und Literaturwissenschaft 48), Tübingen 1989.
Bünting, K.-D.;Bitterlich, A. / Pospiech, U.: Schreiben im Studium. Ein Trainingsprogramm, 5. Aufl., Berlin 2000.
Franck, N., Stary, J.: Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Stuttgart 2007.
Karmasin, M./ Ribing, R.: Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten, Wien 2006.
Kästner, U.: Freies Schreiben in der Fremdsprache – Prozesse und ihre Didaktik. Untersuchung zur Textproduktion im fremdsprachlichen Deutschunterricht auf dem Hintergrund neuropsychologischer Theorien. (= Fremdsprachen in Lehre und Forschung 19), Bochum 1997.
Kürschner, W.: Taschenbuch Linguistik. Ein Studienbegleiter für Germanisten, Berlin 2003.
Presler, G./ Döhmann, J.: Referate schreiben. Referate halten. Ein Ratgeber. München 2004.
Schumann, O. (Hrsg.): Grundlagen und Techniken der Schreibkunst. Handbuch für Schriftsteller, Pädagogen, Germanisten, Redakteure und angehende Autoren, Hamburg 2000.
Stickel-Wolf, Ch. / Wolf, J.: Wissenschaftliches Arbeiten und Lerntechniken. Erfolgreich studieren – gewusst wie!, Wiesbaden 2005.
von Tippelskirch, Ingrid (Hrsg.). Kreatives Lesen und Schreiben. Ein Beitrag des Modellversuchs Schulkultur. (= Schriftenreihe des Landesinstituts für Pädagogik und Medien 15), Saarbrücken 1993.
Materiały z niemieckojęzycznych gazet i czasopism.
PNJN Konwersacje
Armbruszt, Krisztina: Sprich mit! Hep Verlag 2013.
Baier, Gabi/ Dittrich: Język niemiecki. Poziom B2. Cornelsen/Edu 2008.
Dayum, Suzanne: 55 kommunikative Spiele: Deutsch als Fremdsprache. Klett 2012.
Koithan, Ute u.a.: Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Niveau B2. Langenscheidt 2013.
Perlmann-Balme, Michaela, Schwalb, Susanne, Weers, Dörte: Em Neu. Brückenkurs: Deutsch als Fremdsprache (Niveaustufe B2, C1), Hueber 2008
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. Langenscheidt 2006.
Storch, Günther; Eichheim, Hubert: Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch. Testbuch, Lektor Klett 2003.
Wagner, Anna: Deutsch: sprechen ohne Probleme. Wagros 2003.
Materiały z niemieckojęzycznych gazet i czasopism.
PNJN Ćwiczenia z tekstem
Adamzik, K.; Krause, W. D. (Hrsg.): Text-Arbeiten. Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule, Tübingen 2005.
Antos, G.; Tietz, H. (Hrsg.): Die Zukunft der Textlinguistik. Traditionen, Transformationen, Trends. (= Germanistische Linguistik 188). Tübingen 1997.
Brinker, K.: Linguistische Textanalyse: Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin 1992.
Fix, U. et al.: Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger : ein Lehr- und Arbeitsbuch. Frankfurt a. Main 2002.
Heinemann, M.; Heinemann, W.: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion – Text – Diskurs, Tübingen 2002.
Michel, G.: Stilistische Textanalyse. Eine Einführung. Frankfurt a. Main 2001.
PNJN Pisanie
Brandt, E.: Rationeller Schreiben Lernen. Hilfestellung zur Anfertigung wissenschaftlicher (Abschluss-)Arbeiten, Baden-Baden 2002.
Eco, U.: Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, Heidelberg 1993.
Ehlich, K.; Steets, A.(eds): Wissenschaftlich schreiben – lehren und lehren, Berlin / New York 2003.
Krämer, W.: Wie schreibe ich eine Seminar-, Examens- oder Diplomarbeit. 4. Aufl., Stuttgart / Jena 1994.
Narr, W.-D.; Stary, J. (eds.): Lust und Last des wissenschaftlichen Schreibens. Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer geben Studierenden Tipps, Frankfurt a. Main 1999.
Nussbaumer, M.: Argumentation und Argumentationstheorie, Heidelberg 1995.
Starke, G.; Zuchewicz, T.: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache, Frankfurt a. Main u.a. 2003.
Materiały własne prowadzących.
PNJN Konwersacje
Materiały własne prowadzących.
PNJN Ćwiczenia z tekstem
Rostek, E. M.: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 1), Poznań 1995.
Rostek, E. M.: Deutsch-Lesetexte. Dla młodzieży szkolnej studentów i nie tylko... (część 2), Poznań 1995.
Rostek, E. M.: Deutsch. Repetytorium tematyczno-leksykalne (1-3), Poznań 1999.
Van Eunen, K.; Moreau, J.; de Nys, F.; Wildenbeest, M.: Lesebogen. Fiktionale Texte mit Aufgaben, Langenscheidt 1990.
Materiały własne prowadzących
brak
Zmodyfikowane przez dr Karolina Rapp (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 18:09)