SylabUZ

Generate PDF for this page

Ćwiczenia fonetyczne - course description

General information
Course name Ćwiczenia fonetyczne
Course ID 09.1-WH-FGP-CFON
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / German Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Monika Schönherr
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zajęcia są adresowane do Studentów chcących utrwalić lub poprawić swoje kompetencje w zakresie fonetyki artykulacyjnej. Temu też podporządkowany jest program i układ kursu: Centralną częścią zajęć są praktyczne ćwiczenia fonetyczne obejmujące cechy artykulacyjne głosek niemieckich - z uwzględnieniem zjawiska interferencji z języka polskiego, praca nad wykształceniem prawidłowego akcentu wyrazowego i zdaniowego oraz intonacji, kontynuacja nauki wymowy słów obcojęzycznych itp.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności nabyte podczas kursu "Fonetyka Języka Niemieckiego" (semestr 1).

Scope

Ogólne reguły artykulacji niemieckich samogłosek i spółgłosek.

Podstawowe zasady prozodii języka niemieckiego (akcent,intonacja).

Automatyzacja poprawnej wymowy trudnych głosek min. przez zastostowanie ćwiczeń imitacyjnych, ćwiczeń zawierających opozycje fonologiczne itp.

 

 

Teaching methods

Metody podające (objaśnienia, opis), metody eksponujące (nagrania audiowizualne), metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna i aktywna obecność na zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen z prac kontrolnych/kolokwium, testu transkrypcyjnego, a także z czytania i wypowiedzi ustnych w czasie zajęć.

Recommended reading

Cauneau, Ilse: Hören, Brummen, Sprechen. Angewandte Phonetik im Unterrichtsfach Deutsch als Fremdsprache. Handbuch + Begleitheft + Audiokassette, München 1994.

Dieling, Helga / Hirschfeld,Ursula: Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000.

Dieling, Helga: Phonetik im Fremdsprachenunterricht Deutsch, Berlin 1992.

Frey, Evelyn: Kursbuch Phonetik. Lehr- und Übungsbuch + 2 CDs, Ismaning 1996.

Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin / Stock, Eberhard: Phonothek intensiv – Aussprachetraining, Berlin / München 2007.

Kreuzer, Ursula / Pawlowski, Klaus: Deutsche Hochlautung. Praktische Aussprachelehre, München 1993.

Morciniec, Norbert / Prędota, Stanisław: Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 2005.

Rausch, Rudolf / Rausch, Ilka: Deutsche Phonetik für Ausländer, Leipzig 1998.

Schiemann, Endrik / Bölck, Martina: Hören – Sprechen – Richtig schreiben. Übungsprogramm zu Phonetik und Rechtschreibung für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache, Stuttgart 2003.

Stock, Eberhard: Deutsche Intonation, Berlin 1996.

Widera, Christina: Zur Reduktion von Vokalen, Göttingen 2002.


(oprac. dr Ewa Szarek)

Further reading

Altmann, Hans / Ziegenhain / A. Ute: Prüfungswissen Phonetik, Phonologie und Graphemik, Göttingen 2010.

Behme-Gissel, Helma: Deutsche Wortbetonung: Ein Lehr-und Übungsbuch, München 2005.

Hirschfeld, Ursula / Stock, Eberhard / Krech, Eva-Maria / Anders, Lutz Christian: Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin / New York, NY 2009.

Reinke, Kerstin / Hirschfeld, Ursula: 33 Aussprachespiele mit Tipps und Tricks für die Aneignung einer guten Aussprache im Unterricht DaF, Stuttgart 2009.

Das Aussprachewörterbuch – Duden – Band 6, Mannheim / Leipzig / Wien / Zürich 2005.


(oprac. dr Ewa Szarek)

Notes


Modified by dr Monika Schönherr (last modification: 08-09-2016 21:59)