SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sfera badawczo-rozwojowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sfera badawczo-rozwojowa
Kod przedmiotu 14.8-WZ-ZarzP-SBR-W-S15_pNadGenDYF6S
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomiki i zarządzania procesami innowacyjnymi jako głównych kategorii i dominant rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, regionów i podmiotów gospodarczych. Nabycie umiejętności analizy i prognozy  zmian innowacyjnych i technologicznych na świecie.

Wymagania wstępne

----

Zakres tematyczny

Pojęcie innowacyjnego etapy procesu innowacyjnego. Miejsce działalności B+R w procesie innowacyjnym. Atrybuty działalności B+R. Genealogia i rozwój metod zarządzania obszarem B+R. Istota i formy współpracy sfery B+R z przemysłem. Identyfikacja i charakter instytucjonalno-rynkowych determinant aktywności badawczo-rozwojowej w gospodarce. Endogeniczne uwarunkowania działalności badawczo-rozwojowej w układach mikrogospodarczych. Generowanie i transfer wiedzy w procesach B+R. Znaczenie marketingu w sferze badań i rozwoju. Zarys polityki badawczo-rozwojowej w wybranych krajach UE. Rola rządu i organizacji pozarządowych w kształtowaniu obszarów aktywności badawczo-rozwojowej w Polsce. Sektor prywatny w stymulowaniu badań i rozwoju w przedsiębiorstwach. Znaczenie europejskich organizacji ponadnarodowych w aktywizacji sektora B+R.

Metody kształcenia

Wykład: wykład z elementami konwersatoryjnymi, prezentacja multimedialna, wykorzystanie metody case study, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie zaliczenia wiąże się z uzyskaniem co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu do którego listę pytań wcześniej udostępniono do opracowania przez studentów.

Literatura podstawowa

  1. Świadek A., Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa  2011.
  2. Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej, red. W. Janasz, Difin, Warszawa 2009
  3. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006
  4. Gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjność przedsiębiorstw-wybrane zagadnienia, red. nauk. K. Mieszkowski, K. Piech, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2011
  5. Poznańska K., Sfera badawczo-rozwojowa i przedsiębiorstwa w działalności innowacyjnej, Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2001.
  6. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

  1. Innowacyjność w skali makro i mikro, red. nauk. B. Kryk, K. Piech, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  2. Grudzewski W. M., Hejduk I., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa 2004
  3. Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, red. G. Kobyłko, M. Morawski, Difin, Warszawa 2006
  4. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 21:16)