Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii i spokrewnionych nauk społecznych oraz z perspektywy ujęć interdyscyplinarnych. Rozpoznawanie specyfiki perspektywy modernizmu, postmodernizmu i konstruktywizmu w badaniach socjologicznych. Obraz społeczno-kulturowych zjawisk ponowoczesności w wymiarze instytucjonalnym, wielokulturowym i międzykulturowym z perspektywy socjologicznej i nauk pomocniczych. Diagnozowanie przeszłych i aktualnych zjawisk społecznych i kulturowych w w/w optykach definicji teoretycznych i opisowych.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Teoretyczne podstawy i cele nauk społecznych. Porównanie celów socjologii z zadaniami antropologii kulturowej, antropologii społecznej, kulturoznawstwa, filozofii społecznej, filozofii kultury. Charakterystyka profilów teoretycznych i założeń badawczych: socjologii (s. wiedzy, s. kultury, mezosocjologii, s. pogranicza). Naukowe i pozanaukowe funkcje socjologii. Typy teorii socjologicznych.
Epistemologiczne podstawy nauk społecznych i przyrodniczych: antynaturalizm, naturalizm, relatywizm poznawczy, obiektywizm poznawczy. Omówienie na wybranych przykładach koncepcji socjologicznych oraz antropologii społecznej i kulturowej. Koncepcja „współczynnika humanistycznego” i podejścia podmiotowego oraz zobiektywizowane cele badań socjologicznych
Badania interdyscyplinarne i subdyscypliny oraz ich założenia: geografia humanistyczna, socjobiologia, socjolingwistyka, antropologia historyczna i historia społeczna, inne. Metodologiczne problemy zgodności ujęć interdyscyplinarnych.
Podstawowe pojęcia opisowe wykorzystywane do charakterystyki przeszłych i współczesnych zjawisk i procesów społecznych oraz kulturowych takich jak: świadomość społeczna, grupa społeczna (typy), wspólnota, stowarzyszenie, nowoplemię, subkultura (ogólne typy), ruch społeczny, prąd kulturowy, funkcje społeczne (typy), konformizm, nonkonformizm, antykonformizm, światopogląd, norma, sankcja, postawa, rola społeczna, stereotyp.
Charakterystyka rzeczywistych zjawisk, prądów myślowych oraz procesów społeczych i kulturowych oraz ich instytucji
w epoce modernistycznej i ponowoczesnej w Europie poprzez umiejętne aplikowanie naukowych definicji i opisów. a) Zjawiska, prądy i tendencje światopoglądowe i ideologiczne (ideologie modernizmu i główne formy wspólnotowe, konformizm, wspólnota, stowarzyszenie, nowoplemię, kontestacja itd.), sekularyzacja, nacjonalizm, regionalizm, enwironmentalizm, konsumeryzm, homogenizacja, indywidualizm i światopoglądowa atomizacja społeczeństw a globalizacja, doświadczanie i performatywność i inne). b) Wybrane doniosłe wydarzenia społeczne, społeczno-polityczne i społeczno-kulturowe
Idee i problemy integracji europejskiej. Idee wielokulturowości, nacjonalizmu i separatyzmu etnicznego. Charakterystyka wybranych instytucji i organizacji społecznych, politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturowych.
Metody kształcenia
Ćwiczenia: aktywność studentów oparta na (1) zespołowej i indywidualnej krytycznej analizie źródłowych teoretycznych i opisowych tekstów socjologicznych i pokrewnych, (2) pracy w grupach i współzawodnictwie polegającym na rozwiązywaniu wskazanych zadań lub problemów (3) ukierunkowana dyskusja tematyczna z konkluzjami .
Praca samodzielna: czytanie tekstów źródłowych, indywidualna i w małych zespołach realizacja zadań przygotowująca do pracy podczas ćwiczeń – krótkich prezentacji i dyskusji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Kolokwium pisemne
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test
Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.
Zakres materiału obejmującego kolokwium.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.