SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Problemy zróżnicowania społecznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Problemy zróżnicowania społecznego
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-PZRS-C_pNadGen3Z1EZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami zróżnicowania społecznego zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania współczesnych problemów zróżnicowania społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Problem. Problem społeczny. Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
  2. Teorie zróżnicowania społecznego.
  3. Partycypacja społeczna.
  4. Wykluczenie społeczne.

 

Zakres tematyczny CWICZEŃ:

  1. Uczestnictwo w sferze publicznej.
  2. Uczestnictwo w sferze publicznej. Wybory.
  3. Uczestnictwo w sferze publicznej. Członkostwo w organizacjach społecznych.
  4. Uczestnictwo w sferze publicznej. Strajki, demonstracje, protesty.
  5. Bieda. Mechanizmy dziedziczenia ubóstwa.

Metody kształcenia

Treści wykładów przekazywane są poprzez stosowanie takich metod kształcenia jak wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny. Metody kształcenia wykorzystywane do realizacji zakresu tematycznego ćwiczeń to praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych.  Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Zaliczenie Ćwiczeń

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Ocena za aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).

Analiza przypadku.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
  z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy pisemnej (50%) i aktywności na zajęciach (50%).

 

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenie na biedę w społecznościach lokalnych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
  2. Malikowski M., Seręga Z.,(red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych: studia, komunikaty, eseje, t. I,II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 2000.
  3. Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, Warszawa 2003.
  4. Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  5. Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, TN KUL, Lublin 2000.
  6. Wasilewski J., Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.
  2. Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
  3. Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:25)