SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Wybrane pola leksykalno-semantyczne języka rosyjskiego |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FRSD-WPLS-K-S15_pNadGenJ41SK |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia rosyjska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | rosyjski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest uświadomienie studentom złożoności sieci relacji istniejących między jednostkami leksykalnymi w ramkach określonych – uporządkowanych pod względem paradygmatycznym i syntagmatycznym – zbiorów, związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym. Celem podrzędnym jest wzbogacenie i usystematyzowanie leksyki w zakresie określonych zbiorów jednostek leksykalnych.
Brak
Analiza wybranego przez studentów materiału leksykalno-semantycznego z zastosowaniem metodologii pól. Wyodrębnienie w strukturze makropola mezopól tj. uporządkowanych zbiorów związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym: Kobieta, Pieniądze, Stosunek do własności, Barwa, Śmiech, Uczucie, Komplement i usytuowanie ich w strukturze pola w płaszczyznach nie-centrum, bliższego i dalszego peryferium. Grupa leksykalno-semantyczna jako mikropole i relacje znaczeniowe typu synonimia, antonimia i in. wiążące zbiór jednostek leksykalnych w ustrukturowaną całość. Wzajemne przenikanie się pól leksykalno-semantycznych.
Wykład konwersatoryjny, praca z książką (praca ze słownikiem i tekstem literackim lub publicystycznym – indywidualna i grupowa), dyskusja, „burza mózgów”.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach, pozytywnych ocen z kontroli bieżącej (prace kontrolne) oraz zaprezentowania dowolnego zbioru jednostek leksykalnych z zastosowaniem metodologii pola leksykalno-semantycznego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-07-2016 00:08)