SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podejście systemowe w pracy z rodziną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PSPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, nauczenie myślenia i analizy rodziny w kategoriach systemowych.
podstawy wiedzy z zakresu psychologii rodziny (teorie funkcjonowania rodziny) oraz psychologii rozwoju (teorie cykli życia rodzinnego).
Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson ,M.Mead , R.Laing , P.Watzlawik).
Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza , entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.
Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin –W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.
Systemowa terapia rodziny i jej odmiany ( szkoły:H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).
Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.
Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego.
wykład tradycyjny , praca z tekstem , praca w grupach .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium (60%) oraz ocena aktywności na zajęciach (40%). Wykład-ocena egzaminu w formie pisemnej .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).
Deissler K., Terapia systemowa jako dialog , Kraków 1998.
Namysłowska I., Terapia rodzin , Warszawa 1997.
Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela , Kraków 2006.
Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym , Rzeszów 1984.
Simon F.B. , Stierlin H. ,Słownik terapii rodzin , Gdańsk 1998.
Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek , Gdańsk 2000.
Satir V. , Terapia rodzin , Gdańsk 2000.
Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów , Warszawa 1984
Każdorazowo stosownie do wymagań .
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 22:40)