SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podejście systemowe w pracy z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podejście systemowe w pracy z rodziną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, nauczenie myślenia i analizy rodziny w kategoriach systemowych.

Wymagania wstępne

podstawy wiedzy z zakresu psychologii rodziny (teorie funkcjonowania rodziny) oraz psychologii rozwoju (teorie cykli życia rodzinnego).

Zakres tematyczny

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson ,M.Mead , R.Laing , P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza , entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin –W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany ( szkoły:H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego.

Metody kształcenia

wykład tradycyjny , praca z tekstem , praca w grupach .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium (60%) oraz ocena aktywności na zajęciach (40%). Wykład-ocena egzaminu w formie pisemnej .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Deissler K., Terapia systemowa jako dialog , Kraków 1998.

  • Namysłowska I., Terapia rodzin , Warszawa 1997.

  • Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela , Kraków 2006.

  • Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym , Rzeszów 1984.

  • Simon F.B. , Stierlin H. ,Słownik terapii rodzin , Gdańsk 1998.

  • Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek , Gdańsk 2000.

  • Satir V. , Terapia rodzin , Gdańsk 2000.

Literatura uzupełniająca

  • Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów , Warszawa 1984

  • Każdorazowo stosownie do wymagań .

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 22:40)