SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PUOR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej
Uzależnienia definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia.
Uzależnienia behawioralne. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.
Sposoby przeciwdziałania uzależnieniom: lecznictwo odwykowe - ramy teoretyczne i organizacyjne (w tym historia i dokonania ruchu AA oraz terapia nastawiona na redukcję szkód, ang. harm reduction
Najważniejsze akty prawne regulujące lecznictwo odwykowe i profilaktykę uzależnień.
Nałogi i uzależnienia – ze szczególnym uwzględnieniem tzw. uzależnień pozachemicznych i behawioralnych (seks, hazard, zakupy, internet, praca, itp.).
Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej lub pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Wykład – egzamin pisemny w formie opisowej lub testowej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań
Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.
Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,
Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,
Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009
Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006
Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002
Oraz inna literatura podawana na bieżąco
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 23:13)