SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Profilaktyka uzależnień w obszarze edukacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PUOR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Zakres tematyczny

Uzależnienia definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia.

Uzależnienia behawioralne. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.

Sposoby przeciwdziałania uzależnieniom: lecznictwo odwykowe - ramy teoretyczne i organizacyjne (w tym historia i dokonania ruchu AA oraz terapia nastawiona na redukcję szkód, ang. harm reduction

Najważniejsze akty prawne regulujące lecznictwo odwykowe i profilaktykę uzależnień.

Nałogi i uzależnienia – ze szczególnym uwzględnieniem tzw. uzależnień pozachemicznych i behawioralnych (seks, hazard, zakupy, internet, praca, itp.).

Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej lub pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Wykład – egzamin pisemny w formie opisowej lub testowej. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

  • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009,

  • Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003,

Literatura uzupełniająca

  • Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010,

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

  • Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009

  • Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006

  • Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002

  • Oraz inna literatura podawana na bieżąco

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 23:13)