SylabUZ

Generate PDF for this page

General Didactics - course description

General information
Course name General Didactics
Course ID 05.9-WH-WHSNP-DO-W-S14_pNadGenF9OIZ
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / English Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Studiowanie dydaktyki ma na celu:
- poznanie i zrozumienie przez studentów uczenia się i nauczania jako upodmiotowionego procesu poznania (nauczyciel liczy się ze zdaniem ucznia);
- zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia (czynniki osobowe – płynące od nauczyciela i ucznia – przygotowanie, kompetencje, osobowość);
- zrozumienie źródeł, celów kształcenia, zasad ich stanowienia i form realizacji w procesie kształcenia (zapoznanie się z celami, bo one ukierunkowują kształcenie);
- zapoznanie się z tradycją dydaktyczną zarówno narodową jak i zagraniczna;
- zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami w rozwoju i modernizacji procesu kształcenia;
- poznanie i zrozumienie zadań nauczyciela w organizacji i realizacji kształcenia;
- rozwijanie i wzbogacanie własnych umiejętności uczenia się, studiowania i samokształcenia.

Prerequisites

zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych w semestrach II i III

Scope

Przedmiot i zadania dydaktyki jako nauki. Główne systemy dydaktyczne. Planowanie pracy dydaktycznej. Dobór i układ treści kształcenia. Cele kształcenia. Ukryty program szkoły. Strategie nauczania i uczenia się. Metody kształcenia związane ze strategią A i P.  Metody kształcenia związane ze strategią O i E.  Formy organizacyjne nauczania i uczenia się. Zasady kształcenia. Środki dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Ład klasowy i dyscyplina uczniów. Proces komunikowania (się) w obszarze działań dydaktycznych. Praca domowa ucznia. Organizacja samokształcenia. Utrwalanie i systematyzowanie wiedzy uczniów. Ewaluacja w wymiarze wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym.

Teaching methods

wykład inormacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zaliczenie pracy pisemnej wymagającej wykazania się orientację w aktualnych publikacjach z dydaktyki ogólnej, umiejętnością referowania ich problematyki oraz określania stanowiska ich autorów

Recommended reading

  1. F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Warszawa 2001,
  2. Cz. Kupisiewicz , Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa 2000,
  3. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987.
  4. J. Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1996.

Further reading

  1. R. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1995.
  2. R. Gagne, L.J. Briggs, W.W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, tłumaczył. K. Kruszewski, Warszawa 1992.
  3. Bolesław Niemierko,  Między oceną szkolną a dydaktyką, Warszawa 1997.
  4. Sztuka nauczania, cz. I, , pod. red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1994.
  5. K. Denek, O nowy kształt edukacji, Toruń 1998,
  6. T. Lewowicki, Przemiany edukacji, Warszawa 1998.
  7. S. Palka, Pedagogika w stanie tworzenia,  Kraków 1999.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.


Modified by dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ (last modification: 24-09-2016 01:18)