SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wstęp do pisania i redagowania tekstów naukowych |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FiPlP-PKP-RTN-L-S14_genFZG2X |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wymogami, których spełnienie pozwala na właściwe opracowanie tekstów o charakterze naukowym zarówno w aspekcie treściowym, jak i formalnym. Na kolejnych zajęciach słuchacze winni wykształcić umiejętności, dające szanse na poprawne skomponowanie wypowiedzi naukowej (struktura i jej składowe), wyposażonej w: 1) stosowne ekspozycje (np. tezy, konkluzje, wiedza o tzw. stanie badań), 2) egzemplifikacje (np. a. przedstawianie niezbędnych ekscerptów, ilustrujących badany fenomen, b. przywoływanie spostrzeżeń „autorytetów”, które dodatkowo mogą przekonać o słuszności pełnego dowodu lub jego części), 3) dokumentację źródłową (sposoby organizacji przypisów, bibliografii). Podczas laboratoriów studenci – jak się planuje – będą mieli okazję, by zyskać i następnie doskonalić kompetencje w zakresie technicznego opracowania tekstu przy użyciu narzędzi komputerowych, czemu posłużą konkretne zadania.
podstawowa umiejętność obsługi edytora tekstu
W czasie cyklu zajęć omówione zostaną zagadnienia związane ze strukturą kompozycyjną typowych studiów (rozpraw, monografii, a także studiów różnoimiennych, np. reedycji poprzedzonych rozważaniami historycznoliterackim, jak w wypadku serii BN): a) partie wstępne (tezy, hipotezy, założenia metodologiczne, zarysowanie obszaru namysłu, stan badań, niezbędne definicje itp.), b) rozwinięcie (dowodzenie, egzemplifikacja, elementy polemiki), c) zakończenie (wnioski, ewentualne postulaty). Ponadto zajmą inne aspekty, jak np. relacja (adekwatność) tytułu względem tematyki zawartej w treści studium, ukształtowanie językowe wypowiedzi uprzywilejowującej analizowany fenomen, nie zaś opinie piszącego. Podczas kolejnych spotkań studentom przybliżone zostaną również inne aspekty wypowiedzi naukowej, decydujące o jej kompletności (streszczenie, słowa kluczowe, indeksy, zestawienia itd). Zainteresują także fragmenty prac o proweniencji innej niż autorska inwencja – cytaty, parafrazy oraz formy dokumentacji źródłowej zaczerpniętych informacji (przypisy i ich rozmaitość). Sporo czasu planuje się poświęcić technicznej stronie opracowania tekstu naukowego (na przykładzie wybranych wytycznych formułowanych przez redakcje istniejących w rzeczywistości czasopism bądź wydawnictw akademickich).
wykład, wykład konwersacyjny, analiza tekstów źródłowych i przykładowych prac naukowych, dyskusja, realizacja zadań z wykorzystaniem edytora tekstu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie projektów cząstkowych i projektu końcowego
w zależności od potrzeb
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-01-2018 11:51)