SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwojowa |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-FP-PSR-1-Ć-S14_pNadGenWC6L7 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych ma sprzyjać refleksji nad złożonością i wielowymiarowścią jednostkowego życia, a także służyć tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości.
znajomość biologii na poziomie szkoły średniej, podstawy wiedzy o człowieku i społeczeństwie
1. Natura i przebieg rozwoju człowieka.
Zapoznanie z pojęciem rozwoju ontogenetycznego i pokrewnymi pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją. Wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa. Prezentacja periodyzacji rozwoju.
Literatura:
Tyszkowa, M. (1996). Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. W: M.Przetacznikowa i M.Tyszkowa (red.) Psychologia rozwoju człowieka: zagadnienia ogólne s.45-56. Warszawa: PWN.
2. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym, narodziny i okres noworodkowy.
Omówienie stadiów rozwoju dziecka w okresie prenatalnym – podejście medyczne i psychologiczne. Przedstawienie przebiegu rozwoju i aktywności dziecka w okresie prenatalnym. Wyjaśnienie zasad rozwoju cefalokaudalnego i proksymodystalnego. Analiza roli czynników teratogennych.
Opis przebiegu narodzin: faz porodu, aktywności dziecka w trakcie narodzin. Przykłady alternatywnych technik porodów, metoda Lamaza, metoda Leboyera, poród w domu, rooming-in. Zapoznanie z kryteriami oceny funkcji życiowych noworodka – Skala Agar. Wyjaśnienie specyfiki okresu noworodkowego na podstawie cech wyglądu zewnętrznego, wzorów adaptacji do otoczenia, odruchów bezwarunkowych i endogennych zachowań zorganizowanych.
Literatura:
3. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy.
Omówienie właściwości rozwoju ruchowego w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, zmiany w motoryce dużej i małej. Wyjaśnienie roli wrodzonych sposobów porozumiewania się niemowlęcia z otoczeniem. Opis rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w okresie niemowlęcym, relacji z obiektami społecznymi, przywiązania, lęku przed obcymi, rozwojowego kryzysu na podstawie teorii E.Eriksona. Prezentacja podstawowych założeń teorii rozwoju poznawczego J.Piageta; oraz prawidłowości rozwoju poznawczego w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym.
Literatura:
4. Wczesne dzieciństwo.
Omówienie przejawów i roli aktywności dziecka we wczesnym dzieciństwie: zabawy, twórczości, elementów pracy, sposobów poznawania świata. Wyjaśnienie specyfiki myślenia przedoperacyjnego, rozumienia świata fizycznego oraz pojęcia egocentryzmu i centracji we wczesnym dzieciństwie.
Literatura:
5. Średnie dzieciństwo.
Opis właściwości rozwoju poznawczego w średnim dzieciństwie: myślenia operacyjnego konkretnego, kształtowania się pojęć matematycznych, rozwoju operacji klasyfikacji i seriacji. Wyjaśnienie związku pomiędzy rozwojem a uczeniem się szkolnym. Analiza teorii rozwoju kulturowego i strefy najbliższego rozwoju L.S.Wygotskiego. Rozważenie roli cech temperamentalnych w procesie uczenia się oraz rozwojowego kryzysu średniego dzieciństwa – teoria E.Eriksona. Omówienie wzorów społecznych relacji z rówieśnikami.
Literatura:
6. Średnie dzieciństwo.
Prezentacja przebiegu rozwoju moralnego we wczesnym i średnim dzieciństwie. Wyjaśnienie przebiegu rozwoju rozumowania moralnego dziecka na podstawie teorii J.Piageta. Wprowadzenie pojęć heteronomii moralnej, realizmu moralnego, autonomii moralnej, relatywizmu moralnego. Zapoznanie z założeniami teorii rozwoju moralnego L.Kohlberga i specyfiką moralności przedkonwencjonalnej.
Literatura:
7. Rozwój w okresie dorastania.
Analiza właściwości rozwoju poznawczego (teoria J.Piageta): rozwój myślenia abstrakcyjnego, operacji formalnych, myślenia hipotetyczno-dedukcyjnego. Problematyka egocentryzmu młodzieńczego. Omówienie rozwojowych zadań adolescenta w myśl teorii R.J.Havighursta. Wyjaśnienie procesu kształtowania się tożsamości indywidualnej i społecznej oraz sposobów poszukiwania tożsamości w ujęciu teorii kryzysów psychospołecznych E.Eriksona.
Literatura:
8. Rozwój w okresie dorastania.
Opis stosunku społeczeństwa do adolescenta: problem moratorium społecznego, koncepcja J.E.Marcii. Rozważenie specyfiki rozwoju moralnego w okresie dorastania na podstawie teorii rozwoju moralnego L.Kohlberga i C.Gilligan, dylematu sprawiedliwości i opieki u mężczyzn i kobiet. Ukazanie problemu buntu młodzieńczego i poczucia samotności.
Literatura:
9. Rozwój we wczesnej dorosłości.
Wyjaśnienie kryteriów dorosłości na podstawie koncepcji rozwoju według G.Allporta, R.J.Havighursta, E.Eriksona, R.Goulda, D.J.Levinsona. Charakterystyka stylów życia, roli bliskich związków, małżeństwa i rodziny. Rozważenie specyfiki i roli kariery zawodowej we wczesnej dorosłości.
Literatura:
10. Rozwój w średniej dorosłości (4 godz.).
Omówienie specyficznych zmian w kondycji fizycznej człowieka w średniej dorosłości. Przedstawienie trzech podejść teoretycznych do analizy średniej dorosłości: orientacji czasowej (koncepcja biegu życia Ch.Bühler, koncepcja zdarzeń punktualnych i niepunktualnych B.L.Neugarten); koncepcji poszukiwania równowagi (koncepcja indywiduacji C.G.Junga, średnia dorosłość w teorii struktury życia D.J.Levinsona); pokoleniowego przekazu doświadczeń (generatywność średniej dorosłości w teorii E.Eriksona i D.McAdamsa). Analiza funkcjonowania intelektualnego w średniej dorosłości (inteligencja płynna i skrystalizowana, myślenie postformalne). Przedstawienie średniej dorosłości z perspektywy realizacji zadań rozwojowych (teoria R.J.Havighursta)oraz koncepcji kryzysów (teoria R.Pecka). Opis rozwoju osobowości na podstawie koncepcji irracjonalnych przekonań ludzi w wieku średnim (teoria R.Goulda). Charakterystyka ról rodzinnych i zmian w kontekście rodziny (pełne i puste gniazdo, efekt bumerangu, pokolenie sandwichowe) oraz kariery zawodowej kobiet i mężczyzn.
Literatura:
11. Rozwój w późnej dorosłości.
Prezentacja koncepcji procesu przechodzenia na emeryturę – koncepcja Atchleya. Analiza zmian w funkcjonowaniu biologicznym osób starszych i koncepcji pomyślnego starzenia się (teoria wyłączania się E.Cumming i W.Henry’ego oraz teoria aktywności G.Maddoxa). Charakterystyka możliwości poznawczych ludzi starszych, zdolności twórczych i mądrości. Opis zadań rozwojowych realizowanych w późnej dorosłości (teoria R.J. Havighursta).Wyjaśnienie problemu bilansu życiowego oraz rozwiązywania kryzysu integracja vs rozpacz (teoria E.Eriksona, R.Pecka, D.J.Levinsona).
Literatura:
12. Problematyka umierania i śmierci. Doświadczanie straty – żałoba.
Wyjaśnienie problemu choroby terminalnej i prezentacja psychologicznych teorii procesu umierania (teorie E.Kübler-Ross, E.Schneidmana, E.M.Pattisona). Prezentacja definicji, kryteriów śmierci (śmierć funkcjonalna, komórkowa, mózgowa) oraz zjawisk na granicy śmierci. Rozważenie problemu godnego umierania. Opis koncepcji stadiów żałoby (koncepcja P.Silverman) oraz sposobów radzenia sobie ze stratą.
Literatura:
13. Podsumowanie najważniejszych problemów rozwojowych.
Analiza praktycznego zastosowania wiedzy o procesie rozwoju w rozwiązywaniu codziennych problemów życiowych i wychowawczych.
Literatura:
metody słowne, oglądowe i praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach, zapoznanie się z lekturami przypisanymi do poszczególnych zajęć oraz z literaturą podstawową i uzupełniającą. Przewidziane jest jedno kolokwium sprawdzające w połowie zajęć.
Ostatecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykazanie się nabytą wiedzą w końcowej pracy pisemnej.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-09-2016 20:35)