SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Środowisko rodzinne i instytucjonalne w rozwoju dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Środowisko rodzinne i instytucjonalne w rozwoju dziecka
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SRiIRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z istotą  prawidłowego i dysfunkcjonalnego środowiska rodzinnego i jego roli w rozwoju jednostki w okresie dzieciństwa. Prezentacja spektrum zagadnie związanych z istotą środowiska instytucjonalnego i jego roli we wspieraniu rozwoju dzieci o różnych charakterystykach środowiskowych i rozwojowych.

Wymagania wstępne

Przedmiot wymaga wcześniejszego opanowania wiedzy z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju.

Zakres tematyczny

Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym(rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Rodzice a rozwój dziecka. Wpływ relacji rodzice -dziecko na jego rozwój. Postawy rodzicielskie a rozwój dziecka. Jakość relacji małżeńskich i zasoby małżonków a relacje z dziećmi i ich rozwój. Typy rodzin a rozwój dziecka. Środowisko rodzinne a rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka. Rola więzi w rodzinie w rozwoju dziecka( przywiązanie a podstawy rozwoju emocjonalno- społecznego, socjalizacja emocji, rodzice a rozwój ekspresji emocji). Rola środowiska rodzinnego w kontekście społeczno- poznawczej teorii i rozwoju Wygotskiego (rola środowiska rodzinnego w opanowywaniu strategii rozwiazywania problemów, rola efektywnej pomocy rodzicielskiej a rozwój dziecka). Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych ( niewydolnych wychowawczo i patologicznych). Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą  choroba somatyczną. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w rozwoju dziecka. Rola instytucji w środowisku lokalnym w rozwoju dziecka. Rola środowiska społeczno-wychowawczego przedszkola w stymulacji rozwoju dzieci z prawidłowym lub zaburzonym rozwojem. Rola środowiska społeczno-wychowawczego szkoły w stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się i z utrudnieniami w rozwoju. Analiza roli wybranych instytucji w rozwoju i wychowaniu dzieci zagrożonych (dzieci z niepełnosprawnością i dzieci sieroce).

Metody kształcenia

Wykładowa prezentacja zagadnień i problemów badawczych związanych z rodziną w procesie uspołecznienia. Dodatkowo wykłady wzbogacone prezentacjami multimedialnymi odnoszącymi się do omawianych zagadnień.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%)oraz aktywność na zajęciach (20%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Wykład – egzamin pisemny w formie testu i/lub formie opisowej

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

·         Plopa  M., Psychologia rodziny, Elbląg, 2005,

·         Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.,  Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki., Toruń, 2002,

Literatura uzupełniająca

·         Dąbrowska-Jabłońska I. , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy.,

·         Ochmański M. _ Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci, Lublin, 2001,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:18)