SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Stałość vs zmienność - transmisja międzypokoleniowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Stałość vs zmienność - transmisja międzypokoleniowa
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TM-W-S14_pNadGen50ID2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy w zakresie stale zachodzących zmian w funkcjonowaniu jednostki w ciągu jej życia  w kontekście zmian rozwojowych rodziny. Umiejętność dokonywania analizy dotyczącej mechanizmów transmisji międzypokoleniowej w zakresie różnych czynników konstytuujących rodzinę

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia, wiedza z zakresu psychologii społecznej

Zakres tematyczny

Funkcjonowanie w procesie zmian. Stałość i  zmiana. Proces, skutek i nowość. System  rodziny w związku z wydarzeniami normatywnymi i nienormatywnymi, pożądanymi z punktu widzenia rozwoju rodziny i jej członków. Kierunki  zmian rozwojowych systemów rodziny. Relacje w rodzinie wielopokoleniowej-  warunki utrzymania dynamicznej równowagi całego systemu rodziny i jego podsystemów. Transmisja międzypokoleniowa w zakresie wybranych czynników

Metody kształcenia

Metoda przypadków, praca z książką, prace kontrolne, projekt grupowy, wykład konwencjonalny,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi. Ćwiczenia: kolokwium, ocena prezentacji i/lub pracy pisemnej, aktywność na zajęciach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena  z ćwiczeń. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

·         Trempała J.(2011). Mechanizm zmiany rozwojowej W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

·         Rostowska T.(red). (2009) Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa . Wydawnictwo DIFIN

·         Rostowska, T.(1995). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź. Wyd. Naukowe nUŁ.

·         Rostowska T. (2001). Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Analiza psychologiczna. Łodz. Wydawnictwo Naukowe UŁ

Literatura uzupełniająca

każdorazowo podana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 15:14)