SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Moduł FA2: Antropologia kulturowa |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-FAK-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką antropologii kulturowej, jej miejscem pośród innych nauk społecznych, zarysem jej historii, rozwijanych teorii i metod, którymi się posługuje. Kurs ma także za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienie zróżnicowania kulturowego świata, pokazać, jak rodziła się naukowa refleksja nad tym fenomenem i uzmysłowić, że kultura jest wyróżnikiem gatunkowym rodzaju ludzkiego. Wykład przedstawia zasadniczo klasyczne nurty w antropologii (wspominając o współczesnych) oraz podstawowe tematy antropologii.
Brak
Antropologia jako nauka: przedmiot, zakres badań, antropologia i nauki pokrewne, podstawowe pojęcia i terminy; kultura jako główny przedmiot badań antropologii (geneza, klasyfikacja, rozwój; kultura a cywilizacja, kultura i kultury). Zarys rozwoju antropologii kulturowej od ewolucjonizmu do czasów współczesnych. Wczesne szkoły w antropologii (ewolucjonizm, dyfuzjonizm i jego europejskie szkoły. Francuska szkoła antropologiczna (M. Mauss, Durkheim, Levy- Bruhl, A. van Gennep). Funkcjonalizm B. Malinowskiego i Radcliffe – Browna. F. Boas i początki antropologii amerykańskiej, szkoła kultury i osobowości (M. Mead, R. Benedict, R. Linton). C. Levy – Strauss początki antropologii strukturalnej, nowe nurty w antropologii współczesnej, antropologia kognitywna i interpretatywna, antropologia feministyczna, inne).
Wykład, dyskusja, praca z tekstem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, aktywność, kolokwium
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Szczap (ostatnia modyfikacja: 13-09-2016 11:54)