SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwiązywanie konfliktów w środowisku wychowawczym i szkolnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwiązywanie konfliktów w środowisku wychowawczym i szkolnym
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-RKwŚWiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w problematykę powstawania konfliktów i radzenia sobie z nimi w sytuacji szkolnej i środowisku wychowawczym. Zrozumienie istoty konfliktu roli i konfliktu społecznego oraz mechanizmów determinujących wybuch, przebieg i zakończenie sytuacji konfliktowej; wskazanie na znaczenie i rolę konfliktów w rozwoju jednostki, grupy oraz instytucji wraz z ukazaniem konfliktogennego charakteru struktury społecznej; Podniesienie poziomu świadomości własnych preferencji rozwiązywania konfliktów.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i jej zaburzeń oraz motywacji prospołecznych.

Zakres tematyczny

Teoria i praktyka rozwiązywania konfliktów: teorie antropologiczne, socjologiczne i filozoficzne, historyczne. Geneza teorii i współczesne teorie konfliktów. Modele dynamiki konfliktów. Fazy przebiegu procesu konfliktu. Sprzeczności i napięcia społeczne jako przyczyny konfliktów. Zjawisko i formy konfliktów w środowisku szkolnym i wychowawczym.

Czynniki intensyfikujące przebieg konfliktu. Kierowanie konfliktem. Społeczne i strukturalne uwarunkowania konfliktów. Rola, funkcje i znaczenie konfliktów dla rozwoju jednostki i grup – ujęcie psychologiczne. Podstawowe konflikty społeczne i grupowe – formy i propozycje ich rozwiązywania.

Metody kształcenia

Case – study, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z pracy pisemnej i projektu, obecność i aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Chełpa, S.,  Witkowski, T.(1999).Psychologia konfliktów, Wrocław: Unus

Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia (red.), 1998, Poznań: Bonami, s. 320

Literatura uzupełniająca

Gudykunst W. B., Kim Y. Y. (2000). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się interpersonalnym. Warszawa: PWN.

Gut, J. Haman, W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt

Rummel-Syska, Z.(1990). Konflikty organizacyjne. Ujęcie mikrospołeczne. Warszawa: PWN

Golińska, L.(1995). Złość. Warszawa: IPZiT

Ch. W. Moore  Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009.

Grzelak J.(1978). Konflikt interpersonalny. Warszawa: PWN.

Lawson, M.(1993). Wobec konfliktu. Kraków : Wyd. "M"

Brzezińska E., Paszkowska-Rogacz A.(2000). Kształtowanie relacji pracowniczych., Łódź: P-ACZ

PIetrzak H. Red. Agresja – konflikt – społeczeństwo, pod red. H. Pietrzaka, Tyczyn 2000.

Dana, D. (1993). Rozwiązywanie konfliktów.  Warszawa: PWE

Deutsch,M., Coleman,P.T.(red)(2005).Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:UJ

EdelmanR.(2005).Konflikty w pracy. Gdańsk:GWP

Boski P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN: Academica Wydawnictwo SWPS.

Dalay A., Owens L. (2006). Narcissism, Self – Esteem and Bullying in Adolescents, Osterman K, Bjorkvist K [eds.] ContemporaryResearch on Aggression, 78-85, Vasa: AboAkademi.

Dominiak – Kochanek D., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w zyciu społecznym przez mlodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s. 66-85.

J. Wasilewski (red.), Konflikty miedzygrupowe. Przejawy, źródła i metody rozwiązywania, 2007, Warszawa: Wyd. Academica, 117 – 137

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:37)