SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-PS-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu psychologii społecznej; specyfiki i kierunkach jej rozwoju oraz wybranych metod i narzędzi badawczych, technik pozyskiwania danych, strategii i metod analizowania zjawisk w grupach społecznych, mechanizmów wywierania wpływu na zachowania społeczne jednostki.
brak
Przedmiot psychologii społecznej. Historia psychologii społecznej. Metody badań psychologii społecznej. Psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych. Wiodące teorie psychologii społecznej (teoria atrybucji, dysonansu poznawczego, społecznego uczenia się i modelowania, porównywania społecznego). Grupa społeczna: charakterystyka grupy. Interakcje i wywieranie wpływu w grupie. Konformizm jako zjawisko grupowe. Pozytywne i negatywne efekty funkcjonowania jednostki w grupie społecznej. Konflikty grupowe i strategie rozwiązywania. Stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja. Władza, psychologiczne koncepcje władzy. Zachowania prospołeczne. Podstawy kierowania grupą, style kierowania. Możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii społecznej w praktyce.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, eksperyment, krytyczna ocena i analiza
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny), w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru).
Aronson E., Wilson T., Akert R. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań.
Cialdini R. (1994). Wywieranie wpływy społecznego. Gdańsk.
Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa.
Argyle M. (1991). Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa PWN.
Nęcki Z. (200). Komunikacja międzyludzka,Kraków.
McKay M., Davis M., Fanning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się.
Adler R.B., Rosenfeld L.B, Proctor R.F. (2002). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jacek Uglik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 15:18)