SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy warsztatu dziennikarskiego/ warsztaty prasowe |
Kod przedmiotu | podwa_pNadGenPN8QU |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa prasowego i pracy reportera prasowego, a w szczególności z technikami opracowywania i tworzenia krótkich i dłuższych tekstów informacyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a publicystyką, wyćwiczenie logiki tekstów informacyjnych i publicystycznych.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w tekstach prasowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie pisemnej.
Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego czytelnika i problemy w kreowaniu opinii publicznej, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem prasowym a czytelnikiem oraz odpowiedzialności za słowo pisane.
brak
Dziennikarstwo prasowe jako rzemiosło. Specyfika pracy reportera prasowego. Język pisany jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości. Techniki opracowywania informacji i tworzenie krótkich tekstów informacyjnych. Tytuły i lidy – sposoby tworzenia komunikatywnych i atrakcyjnych eksponowanych jednostek kompozycyjnych tekstów prasowych. Odwrócona piramida jako schemat prezentowania treści. Selekcja i hierarchizacja faktów w prasowych tekstach informacyjnych. Informacja typu news a informacja typu story we współczesnej prasie. Publicystyka prasowa, czyli informowanie o sądach i opiniach. Różnice między informacją a publicystyką. Zasada niełączenia informacji z komentarzem - fundament dziennikarstwa jako umowy społecznej. Komentowanie wydarzeń w mowie i na piśmie. Kolekcje tekstów prasowych: rozbudowana informacja + wydzielony komentarz autora, raport informacyjny.
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje prasowe port folio – teczkę, w której gromadzi najlepsze teksty. Może ona służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności na zajęciach, ocena przygotowanych tekstów prasowych, prezentacja prasowego port folio
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 19:00)