SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot humanistyczny (C): Antyczne korzenie współczesnej Europy |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-PolitP-W-PH(C) |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Politologia. / Relacje międzynarodowe |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach starożytnej Europy kręgu śródziemnomorskiego z uwzględnieniem powstania i rozwoju cywilizacji grecko-rzymskiej; przedstawienie kształtowania się pierwszych zorganizowanych społeczeństw i państw; kształtowania się religii pogańskich i chrześcijaństwa oraz jego ekspansji i ewolucji w stosunku do pogańskiego dorobku cywilizacyjnego; ukazanie różnych stanowisk historiograficznych dotyczących etnogenezy Grecji i Rzymu; znaczenia antycznego dorobku kulturowego i zdobyczy cywilizacyjnych dla współczesnej Europy.
Brak
1) Grecja mityczna. W kręgu kultury minojskiej i mykeńskiej. Świat homerycki; 2) Grecja w epoce archaicznej. Powstanie pisma. Polis grecka: charakter, struktura, idea. Wspólnota i obywatelstwo; 3) Paideia grecka. Modele wychowania: Sparta i Ateny; 4) Człowiek i wojna w greckiej polis. Model hoplicki i ideologia wojenna; 5) Aleksander Wielki i jego spuścizna; 6) Powstanie Rzymu. Mity założycielskie i rzymska tożsamość; 7) Rzymianin - obywatel i polityk. Idea rzymskiej republiki; 8) Rzymianin - wódz i żołnierz; 8) Upadek republiki rzymskiej; 9) Cesarstwo rzymskie. Narodziny i przekształcenia systemu pryncypatu; 10) Cesarstwo rzymskie i jego uniwersalizm kulturowy; 11) Konsekwencje kulturowe podboju rzymskiego. Rola miast i prowincji. Proces urbanizacji i romanizacji. Język i prawo. Społeczeństwo; 12) Religia rzymska. Nowe tendencje religijne okresu cesarstwa; Kult i ideał władcy; 15) Upadek, czy przemiana świata grecko-rzymskiego? W poszukiwaniu kontynuacji.
Podstawowymi metodami kształcenia są: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.
Ocena końcowa:
4 pkt. – dostateczny
5 pkt. – dostateczny plus
6 pkt. – dobry
7 pkt. – dobry plus
8 pkt. – bardzo dobry
Brak
Zmodyfikowane przez dr Daria Janiszewska-Sieńko (ostatnia modyfikacja: 23-09-2016 12:23)