SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć dydaktycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć dydaktycznych
Kod przedmiotu 06.0-WE-AEIT-MZD
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Automatyka i robotyka, Elektrotechnika, Informatyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Kołodziejska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem kursu jest przygotowanie doktorantów do pełnienia roli nauczyciela akademickiego, w szczególności wykonania zadań związanych z planowaniem, organizowaniem i realizowaniem procesu kształcenia studentów. Cele szczegółowe to: zapoznanie doktorantów z wybranymi zagadnieniami z dydaktyki ogólnej oraz szczegółowej, wyposażenie ich w podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, przekonanie do konieczności budowania własnego warsztatu dydaktycznego i doskonalenia umiejętności pedagogicznych

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii i pedagogiki

Zakres tematyczny

Wprowadzenie: podstawowe pojęcia dydaktyki, cele kształcenia w szkole wyższej, modele rozwoju zawodowego nauczycieli.

Style i strategie uczenia się dorosłych. Podstawa prawna kształcenia w szkole wyższej. Kształcenie akademickie jako proces komunikacji.

Metody kształcenia: klasyfikacja, metody pożądane w kształceniu akademickim: dyskusja, metody aktywizujące, samodzielna praca studenta. Dobór metod kształcenia do zamierzonych celów i efektów kształcenia.

Nowe media w kształceniu akademickim. Metody weryfikacji i oceny osiągnięć studentów.

Projektowanie i dokumentacja kursu i jednostki dydaktycznej (ćwiczeń, laboratoriów, kursów e-learningowych).

Refleksyjny nauczyciel akademicki - ewaluacja zajęć

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwencjonalny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.

Składowe oceny końcowej = wykład: 100%

Literatura podstawowa

1. Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009, Rozdział 2. Metody i formy kształcenia s.61-112, Rozdział 3. Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich, s.121-128

2. Edukacja dorosłych, red M.S. Knowles i inni, PWN, Warszawa 2009, Rozdział 10. Poza andragogikę, s. 186-208

3. Okraj Zofia, Wspólne nauczanie – uczenie się studenta i nauczyciela akademickiego w dyskusji, [w:] Proces kształcenia akademickiego studenta, red. D. Ciechanowska, Szczecin 2009, s.129-142

 

Literatura uzupełniająca

Media w edukacji - poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Toruń 2010

Pedagogika 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Kołodziejska (ostatnia modyfikacja: 19-09-2016 16:08)