SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć dydaktycznych |
Kod przedmiotu | 06.0-WE-AEIT-MZD |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Automatyka i robotyka, Elektrotechnika, Informatyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Celem kursu jest przygotowanie doktorantów do pełnienia roli nauczyciela akademickiego, w szczególności wykonania zadań związanych z planowaniem, organizowaniem i realizowaniem procesu kształcenia studentów. Cele szczegółowe to: zapoznanie doktorantów z wybranymi zagadnieniami z dydaktyki ogólnej oraz szczegółowej, wyposażenie ich w podstawowe umiejętności praktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych, przekonanie do konieczności budowania własnego warsztatu dydaktycznego i doskonalenia umiejętności pedagogicznych
Podstawy psychologii i pedagogiki
Wprowadzenie: podstawowe pojęcia dydaktyki, cele kształcenia w szkole wyższej, modele rozwoju zawodowego nauczycieli.
Style i strategie uczenia się dorosłych. Podstawa prawna kształcenia w szkole wyższej. Kształcenie akademickie jako proces komunikacji.
Metody kształcenia: klasyfikacja, metody pożądane w kształceniu akademickim: dyskusja, metody aktywizujące, samodzielna praca studenta. Dobór metod kształcenia do zamierzonych celów i efektów kształcenia.
Nowe media w kształceniu akademickim. Metody weryfikacji i oceny osiągnięć studentów.
Projektowanie i dokumentacja kursu i jednostki dydaktycznej (ćwiczeń, laboratoriów, kursów e-learningowych).
Refleksyjny nauczyciel akademicki - ewaluacja zajęć
wykład problemowy, wykład konwencjonalny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Składowe oceny końcowej = wykład: 100%
1. Bereźnicki F., Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Szczecin 2009, Rozdział 2. Metody i formy kształcenia s.61-112, Rozdział 3. Przygotowanie pedagogiczne nauczycieli akademickich, s.121-128
2. Edukacja dorosłych, red M.S. Knowles i inni, PWN, Warszawa 2009, Rozdział 10. Poza andragogikę, s. 186-208
3. Okraj Zofia, Wspólne nauczanie – uczenie się studenta i nauczyciela akademickiego w dyskusji, [w:] Proces kształcenia akademickiego studenta, red. D. Ciechanowska, Szczecin 2009, s.129-142
Media w edukacji - poglądy, zastosowania, społeczne spostrzeganie, red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki, Toruń 2010
Pedagogika 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Kołodziejska (ostatnia modyfikacja: 19-09-2016 16:08)