SylabUZ
Course name | Social Pathologies |
Course ID | 05.1-WP-EEiTP-PAS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Primary education and pedagogical therapy |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studenta z podstawową problematyką dotyczącą patologii społecznych, poznanie przyczyn zachowań dewiacyjnych, zapoznanie z pojęciem patologii grupowej i indywidualnej, kształtowanie umiejętności zrozumienia zachowań dewiacyjnych.
Brak
Wykłady:
Patologia społeczna- próba definicji. Relatywizm czy rygoryzm moralny – dylematy współczesności.
Wybrane teorie dewiacji; teoria anomii, czynniki wysokiego ryzyka anomii. Teoria stygmatyzacji, czynniki warunkujące dewiacyjną stygmatyzację. Dewiacja jako akt wyboru.
Dewiacja samotnicza – samobójstwo. Skala i przejawy zjawiska. Uwarunkowania, typologia samobójstw, efekt Wernera.
Patologie seksualne. Prostytucja, prawne uregulowania prostytucji, prostytucja dzieci i młodzieży, uwarunkowania prostytucji. Pedofilia, skala zjawiska, rys historyczny, sprawcy pedofilii, uwarunkowania. Skutki seksualnego wykorzystywania dziecka. Dziecięca pornografia, prawne uregulowania dziecięcej pornografii. Kazirodztwo, skala zjawiska, typologia zachowań kazirodczych, uwarunkowania i tabu kulturowe wokół kazirodztwa.
ĆWICZENIA:
Uzależnienia. Uzależnienie od elektronicznych środków przekazu. Kryteria diagnozy uzależnienia, fazy rozwoju uzależnienia, skala zjawiska, uwarunkowania, skutki uzależnienia.
Nietypowe zachowania seksualne – homoseksualizm. Regulacje systemowe. Skala zjawiska, Typologie i uwarunkowania homoseksualizmu. Społeczne postawy wobec homoseksualistów.
Wykluczenie społeczne – bezdomność. Fazy rozwoju bezdomności. Skala zjawiska i grupy wysokiego ryzyka. Bezdomność kobiet. Uwarunkowania bezdomności. Skutki bezdomności. Bezdomność z wyboru.
Wykład, dyskusja, pogadanka, praca indywidualna, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: Wykłady kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest sprawdzian pisemny z zagadnień programowych ćwiczeń i wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na przygotowane przez prowadzącego pytania (student odpowiada na 5 pytań – każde punktowane w skali od 0 do 1).
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność w trakcie zajęć oraz prace wykonane samodzielnie (referat, prezentacja).
Referat/ Praca tematyczna: Zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni dobór literatury, twórczy sposób wykorzystania wiedzy o języku i literatury przedmiotowej.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią ważoną – 60% oceny z wykładu i 40% oceny z ćwiczeń.
Czasopisma:
Studia socjologiczne, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Edukacja i Dialog, Państwo i Prawo, Nowa Szkoła, Dziecko Krzywdzone, Problemy Kryminalistyki, Chip.
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 10-11-2016 17:24)