SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika elementarna - course description

General information
Course name Pedagogika elementarna
Course ID 05.1-WP-EEiTP-PE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Primary education and pedagogical therapy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów  z podstawowymi założeniami z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolne. Podstawowe pojęcia (dziecko, dzieciństwo), zasady, metod i formy pracy w przedszkolnym i w kl. I-III.  Kształtowanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych dla dzieci.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

Scope

Cele wychowania przedszkolnego,  środki dydaktyczne i  podstawa programowa. Zasady i formy pracy pedagogicznej w przedszkolu. Charakterystyka i klasyfikacja zasad pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz form organizacyjnych: a) zajęcia i zabawy swobodne, b) zajęcia dowolne, c) zajęcia z całą grupą, d) zajęcia zespołowe, e) zajęcia indywidualne, f) sytuacje okolicznościowe Metody pracy wychowawczej w przedszkolu. Zabawa jako potrzeba dziecka i strategia edukacyjna. Strategia zadaniowa w edukacji dzieci  w wieku przedszkolnym.

Cele, zadania i funkcje edukacji wczesnoszkolnej. Specyfika uczenia się dziecka. Kształcenie zintegrowane. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Integracja jako koncepcja edukacji wczesnoszkolnej. Kształtowanie pojęć w edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie strategii integracji w kształtowaniu pojęć. Proces badawczy w edukacji wczesnoszkolnej. Aktywizowanie dzieci. Organizacja zajęć zintegrowanych w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych. Scenariusz zajęć zintegrowanych i jego elementy.

Problematyka gotowości dzieci do czytania i pisania.

Fizjologia procesu czytania i pisania. Praca nad literą. Zmiany cywilizacyjne i ich konsekwencje dla nauki czytania i pisania dla współczesnych dzieci. Trudności w nauce czytania i pisania.

Dwa podejścia do nauki czytania i pisania- lingwistyczne i psychologiczne. Różnice, wartości, długofalowe konsekwencje umiejscawiania nauki czytania i pisania w jednym z nich.

Metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne w nauce czytania i pisania. Zalety, wady, wewnętrzne zróżnicowanie. Metody globalne.

Poznawanie wybranych metod nauki czytania i pisania. Metody: M. Falskiego,  F.Przyłubskich, H. Metery. Metoda I.Majchrzak, J.Cieszyńskiej, Metoda dobrego startu M.Bogdanowicz, metoda B.Rocławskiego, Sojusz metod E.Arciszewskiej. Metoda G.Domana.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia: a)  podające -praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, metoda przypadków, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30% składowej zaliczenia), pracy pisemnej (35% składowej zaliczenia), sprawdzianu (35% składowej zaliczenia).

Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie: kolokwium pisemnego (20% składowa zaliczenia), projektowania sytuacji i zadań edukacyjnych (20% składowa zaliczenia), prezentacji do wybranego zagadnienia (20% składowa zaliczenia), aktywnej obecności studentów (20% składowa zaliczenia) i pozytywna ocena z pracy pisemnej (20%. składowa zaliczenia).

Ocena końcowa: to ocena pozytywna obejmuje treści z ćwiczeń (50% pytań składowych) i wykładów (50% pytań składowych).

Recommended reading

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2011) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką.

Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska, (2010), pod. red., Edukacja dziecka. Mity i fakty, Białystok.

Olczak A., (2007), Przedszkole podstawą nowoczesnej szkoły [w:] W poszukiwaniu nowoczesnej szkoły, pod red. M. Nyczaj-Drąg, A. Olczak. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów, nr 9. Kraków.

Waloszek D. (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków.

Waloszek D., (2005), pod red., Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce, Zielona Góra.

Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego 2008.

Donaldson M., Myślenie dziecka, WSiP, Warszawa 1986.

Hurlock E., Rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1985.

Nowak-Łojewska A., Olczak A., Soroka-Fedorczuk A. (red.), Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.

 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

Guz S., Zwierzchowska I., (2010), O pomyślny start szkolny dziecka, Warszawa.

Kapica G., (2006), Współczesne konteksty dzieciństwa, pod red., Racibórz.

Śliwerski B., (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk.

Waloszek D., (2009), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, pod. red., „Bliżej Przedszkola”,  Kraków.

Czasopisma: „Wychowanie w Przedszkolu” i „Bliżej Przedszkola”

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 10-11-2016 17:31)