Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.
Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.
Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka.
Prerequisites
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Scope
Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w klasach I-III. Swoistość myślenia matematycznego dziecka.
Istota edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym. Cele, treści, zasady, metody kształcenia matematycznego w klasach I-III.
Orientacja na proces - orientacja na wynik w nauczaniu matematyki w klasach I-III.
Nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej – istota znaczenie i możliwości stosowania.
Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III.
Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.
Edukacja matematyczna w klasach I-III, jej specyfika – analiza programów i podręczników
Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w klasach I-III- pojęcie, zakresy, rozwijanie.
Umiejętności praktyczne (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności, liczenie pieniędzy).
Cechy wielkościowe, stosunki przestrzenne, figury geometryczne.
Nauka o zbiorach jako podstawa kształtowania pojęcia liczby naturalnej.
Pojęcia liczby naturalnej i działania matematycznego (dodawanie i odejmowanie).
Rozszerzenie zakresu liczbowego, istota przekraczania progu dziesiątkowego.
Pojęcia mnożenia i dzielenia.
Pojęcie ułamka.
Pojęcia geometryczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Formułowanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.
Równania i nierówności.
Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka.
Teaching methods
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, nauczanie czynnościowe.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu (projekty zadań i sytuacji oraz zajęć matematycznych, aktywny udział w dyskusjach) ich średnia arytmetyczna stanowi – 30% uzyskanej oceny na zaliczenie,
pozytywna ocena z wyznaczonej pracy pisemnej - 20 % oceny
oraz pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego - 50 % oceny
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium - 70 % oceny,
Uzyskanie pozytywnej oceny z prac pisemnych zleconych przez prowadzącego - 30 % oceny
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna: 50-% oceny uzyskanej na zaliczenie wykładu oraz 50 % oceny uzyskanej z konwersatorium.
Recommended reading
Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.