SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zastosowanie komputera w edukacji dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zastosowanie komputera w edukacji dziecka
Kod przedmiotu 05.0-WP-TPiPZ-ZKwED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie możliwości i zalet zastosowania mediów i multimediów w rozwijaniu zdolności i twórczości dziecka oraz w zajęciach terapeutycznych skierowanych do dzieci przejawiających trudności w nauce czytania i pisania.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności w zakresie korzystania z komputera i sieci Internet

Zakres tematyczny

Terapia pedagogiczna – podstawowa pomoc w przezwyciężaniu specyficznych trudności
w czytaniu i pisaniu. Przegląd ćwiczeń terapeutycznych stosowanych w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.

Znaczenie technologii informacyjnych w organizowaniu sprzyjających warunków w rozwijaniu twórczego myślenia oraz w zajęciach terapeutycznych skierowanych do dzieci z dysleksją

Terapia multimedialna. Założenia terapii multimedialnej, edukacyjno-terapeutyczne programy komputerowe, wskazówki metodyczne poprawnie prowadzonych zajęć terapii multimedialnej, realizacja podstawowych zasad zajęć terapeutycznych z udziałem technologii informacyjnych. Analiza zasobów sieci Internet i programów edukacyjno-terapeutycznych wspomagających rozwijanie zdolności i twórczości oraz zajęcia terapeutyczne skierowane do dzieci przejawiających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

Metody kształcenia

Pogadanka, dyskusja, wykład

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz przygotowanej analizy edukacyjnych stron internetowych (25%składowej zaliczenia) oraz programów edukacyjno-terapeutycznych stosowanych w zajęciach terapii multimedialnej, przedstawienie pracy w formie słownej i pisemnej (25%składowej zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia, 2004
  2. Mickiewicz J.: Jedynka z ortografii?, Toruń, 1977
  3. Zakrzewska B.: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa, 1996
  4. Oszwa U.: Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców, Kraków, 2007
  5. Czajkowska I., Herda K.:  Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole, Warszawa, 1996
  6. Kaja B.: Etiologia i diagnoza dysleksji rozwojowej – przegląd badań prowadzonych na świecie, [w:] Kaja B., (red.), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz, 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Górniewicz E.: Trudności w czytaniu i pisaniu, Olsztyn , 2000
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. Siemienicki B.: Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Toruń, 2001
  4. Szmidt K.J., Szkice z pedagogiki twórczości, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2016 22:14)