Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. zw. dr hab. Andrzej Twardowski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zaznajomienie z teoretycznymi założeniami wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz przedstawienie wybranych, aktualnie stosowanych rozwiązań praktycznych w tym zakresie.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Modele wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawności aintelektualną.
Wybrane programy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Rola rodziny w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Zasady przygotowywania i przeprowadzania spotkań z rodzicami.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena końcowa: pozytywne zaliczenie testu z zagadnień programowych (min. 60% poprawnych odpowiedzi).
Literatura podstawowa
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Warszawa 2008, WSiP.
Kaja B. (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz 2000, Wyd. WSP.
Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań 2008, Wyd. Nauk. PTP.
Twardowski A., (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań 2009, Wyd. Nauk. PTP
Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełno sprawnościami, Poznań 2012, Wyd. Nauk. UAM,
Literatura uzupełniająca
Twardowski, A., Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1999, WSiP.
Twardowski A., Wczesne wspomaganie rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne intelektualnie. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków 2003. „Impuls”.
Pisula E., Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa 2007, Wyd. UW.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-02-2017 21:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.