SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology in Speech Development Retardation or Speech Disorders Therapy - course description

General information
Course name Methodology in Speech Development Retardation or Speech Disorders Therapy
Course ID 05.6-WP-OLIGO-MTZM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu rozwoju mowy i zaburzeń komunikacji językowej - przyczynami i objawami najczęściej występujących opóźnień i zaburzeń w rozwoju mowy oraz sposobami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w celu ich usuwania, jak też profilaktyki.

Prerequisites

Wiedza podstawowa z zakresu pedagogiki ogólnej, dydaktyki i psychologii. Podstawowa znajomość anatomii i fizjologii narządów mownych. Podstawy  wiedzy z języka polskiego.

Scope

Treści ćwiczeń:

  1. Anatomiczno-fizjologiczne podstawy mowy: budowa, funkcjonowanie i najczęstsze schorzenia aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego oraz narządu słuchu; zasady higieny głosu i mowy
  2. Kształtowanie się i rozwój mowy: okresy kształtowania się mowy dziecka oraz czynniki mające istotny wpływ na jej rozwój (prawidłowy rozwój psychomotoryczny, poziom intelektualny, specjalne zdolności, warunki społeczno-wychowawcze)
  3. Opóźnienia w rozwoju mowy: samoistne i niesamoistne, ich istota, uwarunkowania, klasyfikacja
  4. Znaczenie wczesnej stymulacji w rozwoju mowy dziecka: walory karmienia naturalnego, znaczenie prawidłowego oddychania i połykania, profilaktyka wad zgryzu i uzębienia, znaczenie ćwiczeń usprawniających narządy mowne dziecka.
  5. Podstawy fonetyki: artykulacyjnej, audytywnej, akustycznej i wizualnej; klasyfikacja głosek polskich oraz schematy artykulacyjne głosek, opis głosek.
  6. Klasyfikacje zaburzeń mowy: objawowa, przyczynowa, charakterystyka zaburzeń, np. dyslalii, jąkania, afazji, dysartrii, ich istota, przyczyny, symptomy, metody diagnozy i terapii.
  7. Zaburzenia mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzonych umysłowo) i słuchu (niesłyszących, słabosłyszących): rozwój mowy i najczęstsze zaburzenia, ich przyczyny, konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej i słuchowej dla rozumienia mowy, możliwości terapii.
  8. Postępowanie diagnostyczne i korekcja wad wymowy: etapy diagnozy i jej zakres, etapy zajęć terapeutycznych, analiza ich przebiegu i dokumentacji logopedycznej, narzędzia i środki używane w diagnozie i terapii, analiza metod w terapii logopedycznej.
  9. Program profilaktyczno-terapeutyczny:  zestawy ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych (usprawniających narządy mowne), słuchu fonematycznego; wyjaśnianie stosowanych technik logopedycznych

Teaching methods

Praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Oceną końcową jest ocena z zaliczenia ustnego zagadnień programowych.

Recommended reading

  1. D. Deutsch Smith (2008) Pedagogika specjalna, PWN, Warszawa
  2. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (1999) (red.) Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Uniwersytet Opolski
  3. Jastrzębowska G. (1996) Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii i filologii. Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego
  4. Jastrzębowska G. (1998) Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego
  5. L. Kaczmarek (1981) Nasze dziecko uczy się mowy, Wyd. Lubelskie, Lublin
  6. Kaczmarek L. (1988) Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. W: Hulek A. (red.) Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa, PWN
  7. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. ZaleskI (1993) (red.) Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, UMCS, Lublin
  8. Tarkowski Z. (1999) Jąkanie. Warszawa, PWN
  9. Tarkowski Z. (1999) Dyzartria. Teoria i praktyka. Lublin, Wyd. Fundacji "Orator"
  10. Styczek, Logopedia, PWN, Warszawa 1981
  11. Minczakiewicz E. (1993) Logopedia. Kraków, Wyd. WSP
  12. Minczakiewicz E. (1998) Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków, Wyd. WSP
  13. Rocławski B. (1986) Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Warszawa, WSiP
  14. Rocławski B. (1989) Opieka logopedyczna od poczęcia. Gdańsk, Wyd. UG
  15. Rocławski B. i in. (1997) Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy. Wywiad biologiczno-środowiskowy. Gdańsk, Glottispol
  16. Stecko E. (1994) Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego
  17. Zaleski T. (1992) Opóźniony rozwój mowy. Warszawa, PZWL

Further reading

  1. Tarkowski Z. (1997) Mowa upośledzonych umysłowo. „Biuletyn” 5, Wyd. Fundacji Orator
  2. Tarkowski Z. (1992) Test Sprawności Językowej. Lublin, Wyd. Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy
  3. Tarkowski Z., Jurkiewicz C. (1999) Rozwijanie Mowy Dziecka. Program terapeutyczno-stymulacyjny. Lublin, Wyd. Fundacji "Orator"
  4. Pąchalska I. (1999) Afazjologia. Warszawa-Kraków, PWN
  5. Lewandowski A., Tarkowski Z. (1989) Dyzartria-wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii. Warszawa

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 15-03-2018 16:34)