SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki multimedialne w edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-OLIGO-TMwE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z możliwościami wykorzystania mediów i multimediów w procesie nauczania-uczenia się. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowywania audiowizualnych materiałów dydaktycznych. Wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności w zakresie metod projektowania, realizacji oraz stosowania interaktywnych prezentacji multimedialnych. Zachęcenie do korzystania z TI w codziennej pracy nauczyciela.
Sprawność w korzystaniu ze środowiska Windows i zasobów komputera.
Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i klasyfikacja mediów edukacyjnych; przedmiot, rozwój i możliwości wykorzystania mediów (multimediów) w procesie nauczania-uczenia się (systemy reprezentacji a konstrukcja komunikatów medialnych); ewolucja mediów, zakres i możliwości oddziaływania; technologia informacyjno-komunikacyjna (ICT) jako czynnik integrujący możliwości współczesnych masmediów; cechy charakterystyczne nowych mediów (interaktywność, multimedialność, hipertekstowość, komunikacyjność); ocena mediów edukacyjnych; konstruowanie mediów edukacyjnych. Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.
Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów: diagnoza pedagogiczna (wiedza uprzednia, możliwości poznawcze; preferencje poznawcze). Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym: tekst, dźwięk, film i animacja; funkcjonowanie zmysłów; pismo piktograficzne i alfabetyczne – obszary stymulacji; słuchanie ciałem; oddziaływanie dźwięku.
Analiza edukacyjnych multimedialnych programów dla dzieci ze specyficznymi problemami w pisaniu i czytaniu. Wykorzystanie zasobów edukacyjnych sieci Internet i wortali internetowych dedykowanych dla dzieci i młodzieży. Podstawy nagrywania, obróbki, kompresji dźwięku i wideo; obróbka grafiki na potrzeby prezentacji multimedialnych.
Metodyka projektowania aplikacji multimedialnych.
Tworzenie edukacyjnych prezentacji multimedialnych wykorzystaniem programu MS PowerPoint / Prezi.
Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką, samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej przeznaczonej dla dzieci/osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Kurs z materiałami dydaktycznymi oraz wymaganiami dla projektu dostępny jest na platformie e-learningowej e-KMTI.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-02-2017 08:27)