SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-OLIGO-PR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 10 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | - | - | 120 (w tym jako e-learning) |
8 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wiedza, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: pedagogika, dydaktyka, pedagogika specjalna, dydaktyka specjalna, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Podczas praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz dydaktycznych poprzez zapoznanie się ze specyfiką przedszkola oraz szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutyczno- rehabilitacyjnych i dydaktycznych, poznanie sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Słuchacz studiów podyplomowych zapozna się ze strukturą różnorakich placówek przeznaczonych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz niedostosowanych społecznie. Będzie obserwatorem działań edukacyjnych oraz sposobów i metod pracy w tych placówkach. Pozna formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie na każdym szczeblu jego edukacji, od przedszkola przez wszystkie etapy edukacyjne. Przedstawione mu zostaną sposoby pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, w zespołach edukacyjno–terapeutycznych, zespołach rewalidacyjno–wychowawczych, w klasach dla dzieci z autyzmem oraz klasach integracyjnych (szkoła podstawowa).
Podczas praktyk we wszystkich placówkach zapozna się z:
Podczas praktyk słuchacz będzie hospitował oraz projektował zajęcia przeznaczone dla dzieci
z niepełnosprawnością, jakie mają w ofercie wizytowane placówki.
Słuchacz będzie miał możliwość hospitowania zajęć prowadzonych przez terapeutów następującymi metodami:
Podczas praktyk w Specjalnym Przedszkolu słuchacze poza zapoznaniem się z organizacją placówki poznają pracę nauczycieli i terapeutów wyżej wymienionych metod. W czasie zajęć będą projektować i przeprowadzać własne zajęcia indywidualne i grupowe o różnej tematyce - zgodnej z podstawą programową danego etapu edukacyjnego oraz stosownie przygotowaną dla dzieci z niepełnosprawnością.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowej Soli słuchacze zapoznają się z szerokim wachlarzem oferty edukacyjnej skierowanej do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz tych dzieci, które ze względu na deficyty rozwojowe i obniżony poziom intelektualny nie są w stanie realizować obowiązku szkolnego w szkołach macierzystych. Tutaj, każdy będzie miał okazję do wspólnej pracy z dzieckiem starszym oraz zapozna się z metodami pracy terapeutycznej wykorzystywanymi w takiej placówce. Zaistnieje możliwość porównania pracy szkoły i przedszkola. Ponieważ w obu placówkach wykorzystywane są te same metody terapeutyczne, jednak praca nimi dostosowana jest do możliwości intelektualnych i rozwojowych dzieci (różnica dotyczy wieku oraz stopnia niepełnosprawności dzieci).
Ostatnim etapem praktyk jest poznanie pracy Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Zielonej Górze, gdzie słuchacze obserwować będą pracę z dzieckiem niepełnosprawnym w klasach integracyjnych. Przedstawione zostaną tu możliwości i różnorodne formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym na tle grupy zdrowych rówieśników w nauczaniu wszystkich przedmiotów w klasach 1-6.
Po zakończeniu praktyk, słuchacz będzie posiadał wiedzę z zakresu dydaktyki i metodyki pracy pedagogicznej we wszystkich wizytowanych placówkach popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykonaniu.
Obserwacja, metoda praktycznego działania, wykład, projektowanie, analiza materiałów metodycznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk (przedszkole, szkoła specjalna oraz szkoła integracyjna) w oparciu o następujące kryteria:
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 15-03-2018 16:20)