SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia rozwoju i wychowania wieku dziecięcego - course description

General information
Course name Psychologia rozwoju i wychowania wieku dziecięcego
Course ID 05.8-WP-EPiW-PsW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 0
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Exam

Aim of the course

Analiza procesów rozwoju u dzieci w zakresie normy i patologii. Wykorzystanie wiedzy na temat rozwoju w oddziaływaniach wychowawczych i profilaktycznych.

Prerequisites

Ogólna wiedza o procesach psychicznych.

Scope

  • Temperamentalne podstawy rozwoju:   rozwój układu nerwowego w okresie prenatalnym,  cechy i typy temperamentalne u dzieci i młodzieży, reaktywność układu nerwowego i jej wpływ na styl uczenia się i rozwiązywania zadań przez dzieci.
  • Klasyczne i współczesne  teorie rozwoju oraz ich zastosowanie w psychologii wychowania: rozwój i zaburzenia przywiązania oraz ich konsekwencje, rozwój myślenia i rozumowania moralnego (teoria J. Piageta i L. Kohlberga), mimowolne uczenie się u dzieci przez warunkowanie i modelowanie, rozwój osobowości: fazy rozwoju psychoseksualnego wg S. Freuda, teoria rozwoju psychospołecznego E. Eriksona;, potencjał rozwojowy i jego wykorzystanie.
  • Prawidłowości rozwojowe i możliwości edukacyjne w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Dojrzałość szkolna.
  • Zaburzenia  rozwoju - przyczyny, profilaktyka, sposoby pracy z dziećmi z problemami: ADHD, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia lękowe u dzieci i ich przyczyny, przemoc seksualna wobec dzieci i jej trwałe konsekwencje, nieprzystosowanie dzieci zdolnych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego.

Recommended reading

1.         Birch A.(2005) , Psychologia rozwojowa w zarysie, PWN.

2.         Hall C. , Lindzey G. (2006) , Teorie osobowości, PWN.

3.          James B. (2003|). Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Waszawa: PARPA. (rozdział 3).

4.         Komsta M., Rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie,

            w: http://www.mishellanea.mish.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2010/03/Komsta-Rozwój-przywiązania.pdf.

5.           Meyer R (2003) Psychopatologia. GWP, Gdańsk, .      

6.          Strelau J. (2006), Psychologia różnic indywidualnych,  „Scholar”.

7.         Trempała J. , Harwas- Napierała B. (red.) (2010), Psychologia rozwoju człowieka (T.2). Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN.

8.         Zimbardo Ph, Gerrig R (2008),  Psychologia i życie,  PWN.

Further reading

1.         Mróz A. (2010). Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem   rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym. W: Rocznik Lubuski: dzieci i            młodzież w kalejdoskopie współczesnego życia, Tom 36, cz. 1, s. 13—22.

2.         Olczak A. (red.)  (2011). Język obcy w przedszkolu. Zielona Góra:SanMedia

3.          Pfiffner L.(2005), Wszystko o ADHD, „Zysk i S-ka”.

Notes


Modified by dr Anetta Soroka-Fedorczuk (last modification: 03-04-2017 17:49)