SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-MEMP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 0 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki; kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.
Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologiczna wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się, wiedza o metodach stosowanych w edukacji małego dziecka oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia i znaczeniu środków dydaktycznych.
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe - dyskusja, burza mózgów, praktycznego działania - projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach.
Ćwiczenia – pozytywnie oceniony zestaw zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi.
1. M. Fiedler, Matematyka już w przedszkolu. Warszawa 1991.
2. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000.
3. E. Gruszczyk - Kolczyńska, pod. red., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009
4. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
5. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000;
6. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? : metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Warszawa 1996.
7. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1992 nr 1.
8. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki? „Wychowanie w Przedszkolu ” 1988 nr 6, 7, 8, 9.
9. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 10, 1994 nr 1.
10. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 5,6,7.
11. M. Kielar – Turska, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1992
12. H. Zalewska, Zajęcia matematyczne w oddziałach przedszkolnych i w pierwszym roku nauczania szkolnego : materiały pomocnicze dla nauczycieli. Wrocław 1983.
1. Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach:
„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola.
Zmodyfikowane przez dr Anetta Soroka-Fedorczuk (ostatnia modyfikacja: 03-04-2017 20:22)