SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji literackiej |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-MEdL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 0 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką pracy z tekstem literackim, specyfiką dziecięcego odbioru tekstu, istotą kształcenia literackiego (koncepcja oswajania ze sztuka słowa), organizacją pracy nad tekstem literackim, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w zakresie pracy z literaturą; rozwijanie umiejętności projektowania działań w pracy z lekturą; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących pracy z literaturą.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym oraz o procesach uczenia się. Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.
WYKŁAD: Podstawowe pojęcia kształcenia literackiego w klasach I-III. Specyfika dziecięcego odbioru literatury. Rodzaje tekstów dla dzieci i dobór lektur w szkole. Literatura dla dzieci w kontekście zmian cywilizacyjnych oraz innych środków przekazu. Poza książkowe formy kształtowania literackich gustów dziecka.
ĆWICZENIA: Cele i metody pracy z literaturą. Koncepcja oswajania ze sztuką słowa jako metoda czynnościowa oparta na przekładzie pozawerbalnym. Środki dydaktyczne w pozawerbalnej analizie lektury w klasach I-III. Specyfika pracy z poezją w klasach I-III. Utwory wierszowane a poezja dla dzieci- różnice i wartości. Wartości wybranych lektur i możliwości ich opracowania z uczniami w klasach I-III.
Podające-praca z tekstem, problemowe-dyskusja, waloryzacyjne, praktycznego działania-projektowanie zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnej oceny z projektu zajęć - opracowanie wybranej lektury. Stworzenie przykładowej listy lektur dla klas I-III.
1. W.Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, WSiP, Warszawa 1992
2. A.Przecławska, Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, WSiP, Warszawa 1978
3. B.Żurakowski, Literatura, wartość, dziecko, Impuls, Kraków 1999
4. M.Wiśniewska-Kin, Miłość jest jak wiatrak czyli o poznawczej naturze metafor dziecięcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego , Łódź 2009.
1. J.Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, WSiP, Warszawa 1988
2. I.Kopaczyńska, Od czytania do refleksji nad tekstem literackim, w: Obszary wspólnego zaangażowania w edukacji dzieci, red. I.Kopaczyńska, A.Nowak-łojewska, Zielona Gora 2007.
3. M.Nowicka, Praca z tekstem literakim dla dzieci- szansa czy przeszkoda w edukacji dla innego, w: Światy dziecięcych znaczeń red. D.Klus-Stańska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
Zmodyfikowane przez dr Anetta Soroka-Fedorczuk (ostatnia modyfikacja: 03-04-2017 20:29)