SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność człowieka. Zagadnienia podstawowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność człowieka. Zagadnienia podstawowe
Kod przedmiotu 05.9-WP-SP-ES-SCZP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 14
(w tym jako e-learning)
0,93
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 11
(w tym jako e-learning)
0,73
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat seksualności człowieka i jej komponentów. Poznanie biologicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań aktywności seksualnej człowieka. Znajomość praw seksualnych i problematyki agresji i przemocy seksualnej. Po odbytych zajęciach studenci będą potrafili dokonać rozróżnienia pojęć takich jak: tożsamość, orientacja seksualna, preferencja seksualna, zaburzenie seksualne itp.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Historia seksuologii jako nauki

Seksualność człowieka

Popęd seksualny, jego komponenty i uwarunkowania

Fizjologia reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny

Tożsamość seksualna

Orientacje psychoseksualne. Zagadnienia LGBTQ

Aktywność seksualna i preferencje seksualne

Biologia prokreacji

Prawa seksualne, ich historia oraz uwarunkowania realizacji

Przemoc seksualna wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania

Seksualność współczesnych Polaków – przegląd rezultatów badań

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław

Buss D. M.(2003), Ewolucja pożądania, GWP, Gdańsk

Gapik L, Woźniak A., red.(2001), Terapia w seksuologii. Zagadnienia wybrane, wyd. UAM, Poznań

Glaser D., Frosh S. (1995), Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa

Imieliński K., Dulko S.(1988), Przekleństwo Androgyne. Transseskualizm: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa

Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa

Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków

Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), w:Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa

Izdebski Z. (2006), Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997– 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra

Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 

Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Lew-Starowicz Z. (1992), Przemoc seksualna, Jacek Santorski & Co, Warszawa

Wojtasiński Z., (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa

Beisert M.(2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, tom 2, PWN, Warszawa

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2016 23:58)