SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność w dobie Internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność w dobie Internetu
Kod przedmiotu 05.9-WP-SP-ES-SDI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 4
(w tym jako e-learning)
0,27
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z różnymi sposobami wykorzystywania Internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością, ze specyfiką aktywności internautów w tym zakresie, z zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny, zwłaszcza z ryzykownymi zachowaniami podejmowanymi przez dzieci i młodzież.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a Internet

Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne

Kobiecość i męskość a Internet

Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem Internetu (cyberseks)

Poszukiwanie partnera on-line. Zdrada w sieci

Pornografia i jej wpływ na rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży

Zagrożenia dotyczące seksualności płynące z Internetu

Agresja elektroniczna (cyberbulling)

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pokaz, metoda projektu, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena za aktywność na zajęciach – ocena indywidualna oraz ocena projektu dotyczącego monitorowania Internetu – praca grupowa.

Literatura podstawowa

Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków

Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport  z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl

Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków

Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków

Nowosielski K. (2010), Cyberseksualność, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny,  Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa

Krejtz K., (red.), (2009), Diagnoza Internetu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

Paluchowski W. (2009), Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Szpunar M. (2009), Flaming i trolling jako formy agresji werbalnej w Internecie, w: Kwartalnik Pedagogiczny, 4(214)

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2016 13:17)