SylabUZ

Generate PDF for this page

Zaburzenia komunikacji językowej - course description

General information
Course name Zaburzenia komunikacji językowej
Course ID 05.6-WP-LOG-ZKJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Speech therapy and sign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Exam
Class - - 35
(including as e-learning)
2,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z kryteriami dokonywania podziałów zaburzeń mowy i różnymi typologiami tych zaburzeń. Wyrobienie krytycznego spojrzenia na istniejące podziały zaburzeń mowy. Uwrażliwienie na „pułapki” terminologiczne w logopedii.

Prerequisites

Wprowadzenie do logopedii.

Scope

Wykład

Wyjaśnienie pojęć: zaburzenia komunikacji językowej, zaburzenia mowy, zaburzenia rozwoju mowy i języka, zaburzenia mowy i języka. Typy klasyfikacji zaburzeń mowy (objawowe, przyczynowe, mieszane, medyczne, logopedyczna). Pierwsze podziały zaburzeń mowy na świecie.

Ćwiczenia

Polskie klasyfikacje zaburzeń mowy (według L. Kaczmarka, I. Styczek, S. Grabiasa, H. Błachnio, H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozyi). Zaburzenia mowy w DSM-IV i ICD-10. Zaburzenia mowy w psychiatrii. Polskie słownictwo logopedyczne. Słowniki logopedyczne (polskie i zagraniczne).

Teaching methods

Wykład – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena ze studium przypadku (25%) i pracy pisemnej (25%).

Wykład – egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 70% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  1. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
  2. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999.
  3. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Further reading

  1. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
  2. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 02-01-2017 18:48)