Zapoznanie słuchaczy z ustawami i aktami prawnymi tworzącymi podstawy regulujące funkcjonowanie oświaty w Polsce oraz normującymi wymagania kwalifikacyjne w stosunku do dyrektorów, nauczycieli i innych pracowników oświaty.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych przepisów prawa oświatowego.
Zakres tematyczny
Podstawy formalno-prawne systemu oświaty w Polsce. Status prawny i przepisy regulujące funkcjonowanie szkół publicznych i niepublicznych.
Założenia reformy systemu oświatowego i jej wpływ na organizację zarządzania.
Zapoznanie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi nadzoru pedagogicznego i jego składowymi (ewaluacja, kontrola, wspomaganie).
Zasady kierowania i administrowania placówką oświatową. Obowiązki zawodowe i przepisy prawne regulujące odpowiedzialność zawodową dyrektora placówki oświatowej.
Przepisy prawne normujące wymagania kwalifikacyjne w stosunku do dyrektorów, nauczycieli i innych pracowników oświaty.
Kompetencje i odpowiedzialność prawna członków społeczności szkolnej- dyrektorów, nauczycieli, uczniów, rodziców i innych podmiotów.
Kategoryzacja podmiotów współpracujących ze szkołą. Uwarunkowania prawne współpracy.
Analiza przykładowej koncepcji pracy placówki oświatowej z uwzględnieniem potrzeb społecznych, zasobów ludzkich oraz możliwości organizacyjnych i finansowych.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja, analiza i interpretacja tekstu źródłowego
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach oraz omówienie wybranego zagadnienia z zakresu prawa oświatowego.
Warunkiem uzyskania oceny z wykładów jest przystąpienie do egzaminu pisemnego obejmującego wskazane przez prowadzącego zagadnienia.
Literatura podstawowa
Herbst M., Zarządzanie oświatą, Wydawnictwo ICM, Warszawa 2012.
Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Prawo oświatowe w zarysie, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. z 2009 r. Nr 184, poz. 1436).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60, poz. 373).
Trafiałek E., Zarządzanie oświatą: elementy organizacji, rozwoju i modernizacji systemu, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2012.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r., Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1982 r. Nr 3, poz. 19, z późn. zm).
Literatura uzupełniająca
Grabarczyk I., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2003.
Komorowski T., Prawo oświatowe w praktyce. Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej oświaty, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2003.
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 17:20)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.