SylabUZ
Course name | Vocal emission |
Course ID | 05.1-WP-WNJO-EG |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Early-stage teaching of foreign language |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela)
Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji
Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu)
Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy)
Sztuka mówienia sztuka śpiewania ( ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji)
Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
Higiena głosu ( najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania)
Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu
Profilaktyka i rehabilitacja głosu
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004
Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, warszawa 2000
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007
Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
Grombel B.E. i In., zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999
Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000
Uchyła-Zroski J., Glos mówiony i śpiewany. Z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 09-12-2016 16:17)