SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-EG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela)
Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji
Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu)
Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy)
Sztuka mówienia sztuka śpiewania ( ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji)
Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
Higiena głosu ( najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania)
Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu
Profilaktyka i rehabilitacja głosu
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003
Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004
Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006
Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wstęp do nauki poprawnej wymowy, warszawa 2000
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, warszawa 2007
Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000
Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
Grombel B.E. i In., zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999
Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000
Uchyła-Zroski J., Glos mówiony i śpiewany. Z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2016 16:17)