SylabUZ

Generate PDF for this page

Social psychology - course description

General information
Course name Social psychology
Course ID 14.0-WP-PolitD-PSCHM-PSp-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z zasadami spostrzegania społecznego, mechanizmami wpływu społecznego i komunikacji społecznej.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii i socjologii.

Scope

Teoria spostrzegania społecznego. Teorie atrybucji i myślenia grupowego. Teoria postaw i zmiany postaw. Zasady komunikacji perswazyjnej. Pojęcia wpływu społecznego i pochodne. Przejawy wpływu społecznego: naśladownictwo, konformizm, posłuszeństwo. Mechanizmy wpływu: zaangażowanie, słuszność, lubienie, wzajemność, niedostępność. Rekapitulacja w kategoriach teorii R. Cialdiniego. Techniki wpływu społecznego – sekwencyjne, autoprezentacyjne, egotystyczne. Konsekwencje wpływu dla funkcjonowania społecznego.

Teaching methods

Wykład, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  1. Egzamin – test, student musi osiągnąć minimalnie 60% punktów z testu wiedzy, aby zaliczyć przedmiot
  2.  Przygotowania prezentacji multimedialnej, której tematem jest wskazany przez prowadzącego medialny komunikat o charakterze perswazyjnym.

Recommended reading

  1. E. Aronson, T, D. Wilson, R M. Akert. Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa 2002.
  2. M. Lewicka (red), Psychologia spostrzegania społecznego, Warszawa 1985.
  3. D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2006.
  4. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
  5. R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 2001.

Further reading

  1. S. Baran, D. Davis, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
  2. C. Baylon, X. Mignot, Komunikacja, Kraków 2008.

Notes

brak


Modified by dr hab. Piotr Kładoczny (last modification: 07-04-2017 14:46)